Finding Vivian Maier
Udgivet 21. okt 2014 | Af: christian_jacobsen | Set i biografen
Loppemarkeder og antikvariater giver mulighed for at rode igennem andre folks aflagte ejendele, og det kan ofte være svært ikke at forestille sig, hvilket liv de tidligere ejere mon har ført. Derudover er der muligheden for at gøre et helt særligt scoop. Da fotografen og historikeren John Maloof deltog i en auktion og endte med at købe en kasse gamle fotografier fra en ukendt barnepige skulle det vise sig at blive starten på en regulær skattejagt og et mysterium, der nu er blevet gjort til en dybt fascinerende dokumentar, der dog tager sig nogle moralske friheder.
For der er meget materiale. Kassen med billeder blev siden hen udvidet til stakke af personlige ejendele såsom tøj, ældgamle kvitteringer, breve, postkort og store mængder af smalfilm og endnu tusindvis af ufremkaldte billeder. Det er en kæmpe styrke for filmen. For ikke alene er Vivian Maiers fotografier ofte utroligt smukke og interessante, de fungerer også som vindue ind til et menneske, der tydeligvis var utroligt privat og rummede nogle dæmoner, der ikke tillod mange mennesker adgang til hendes indre. Som flere af de involverede ofte udtaler, så ville et sådant projekt ikke have tiltalt Vivian selv, så det ville nok være umuligt at komme tættere på end ved hjælp af disse billeder, båndoptagelser og smalfilm.
Og det er her at min eneste anke ligger. Det er tydeligt, at John Maloof er klar over det kontroversielle og paradoksale aspekt i at lave en stort opsat undersøgelse af en person, hvis hele liv var præget af en kamp for at blive ladt i fred. Selv om “Finding Vivian Maier” rummer flere historier, hvor Maier glimtvist har givet udtryk for eller vist tegn på at række ud efter andre mennesker, bliver det aldrig overbevisende, at Maier skulle have ønsket sig en film som denne. I stedet tyder det på at Maloof muligvis er blevet forblændet af sin egen fascination af historien, mennesket og værkerne.
“Finding Vivian Maier” er et rørende portræt af en talentfuld og plaget kunstner. De tusindvis af fotografier, der danner grundlaget for fortællingen, fungerer, sammen med de mange smalfilmsoptagelser, båndoptagelser og interviews fortrinligt til både at kortlægge en ukendt kunstners talent samt hendes tumultariske og, i sidste ende, sørgelige liv. Det er en skat om en skat. Men måske skulle den være blevet ladet ligge i jorden, hvor dens ophavskvinde nu engang havde begravet den?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet