Flatliners
Udgivet 8. nov 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Igennem stort set hele den kendte historie har mennesket stillet spørgsmålet om liv efter døden. Næsten lige så længe har shamaner, profeter og præster svaret betryggende, at Paradis venter på den anden side. Moderne lægevidenskab har imidlertid (gen)indført en tvivlen med sin kortlægning af nervebaner, hjerneceller og tankeimpulser. Drømme om evig frelse og mareridt om helvedes pinsler siver ud af de flestes bevidsthed og over i kirken eller dens flinkere fætter, biografen. Nogle gange deler de to endda vandforsyning, og så ender man med en halvvidenskabelig, halvreligiøs tilgivelses-gyser som “Flatliners”, der ikke siger noget nyt om døden og endnu mindre om livet før den.
Mindst af alle Arden Oplev og skuespillerne, hvoraf Ellen Page og en genfødt Kiefer Sutherland er de mest markante. Trinity University Hospital er stillet velkendt op, ligemeget om man er til “Nightmare on Elm Street” eller “Greys hvide verden”. Ellen Pages hyper-intelligente, plagede, men også ret smukke hovedperson og den mindre kloge, men næsten lige så smukke, veninde lokker skolens rige Don Juan med på at dø i to minutter. Ms. Perfect, smuk selvfølgelig, og den rugende, men ‘interessante-fordi-han-har-en-spændende-accent’-skeptiker følger snart med. Pages karakter vil på overfladen skrive historie ved at måle hjerneaktivitet efter døden, men er egentlig ude efter at møde sin søster, som hun kører ihjel i et flashback. “Flatliners” smider nogenlunde lige så hurtigt alle sondringer om videnskab vs. åndsliv overbord.
Det er åbenlyst farligt at dø, men ikke så farligt som hengemt skyldfølelse præsenteret i freudianske spøgelsesklæder. De medvirkende har selvfølgelig mobbet og løjet og på andre måder klumret sig gennem livet, og deres egne, personlige mareridt hævner sig nu i forunderligt generelle gysertroper. Badeforhænget, elevatoren, lighuset er hjemsøgt af ubehagelige tanker. Der kommer nogle effektive jump scares i de forladte hospitalsgange, men det er utilfredsstillende rabalder. Mest fordi alle, inklusiv Ellen Page, har svært ved at gøre deres figurer vedkommende. Baggrunde og motiver opremses ligesom bare. Veninden har en dominerende mor, Don Juan har bollet sig ind (og ud) i sine problemer, og skeptikeren har… været brandmand?
For både forskere og prædikanter kan den oprindelige søgen efter sandhed blive til en slags snæversynet besættelse. På samme måde er Hollywood lige nu præget af en næsten religiøs tilbedelse af filmhistorien blandet med en trang til systematisk at gentage den i ny, bedre, højteknologisk udgave. Ikke engang “Flatliners”, en halvgod Joel Schumacher-film, kan man lade ligge. For måske har den svaret på, hvordan man hiver folk til filmmesse og får lidt almisser til den åh så slunkne bøsse? Nogle gange kommer man i tvivl: Er der liv på den anden side af lærredet?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet