Force majeure
Udgivet 9. dec 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Lad mig stille et hypotetisk spørgsmål: Hvis nu der kom en lavine imod dig, din ægtefælle og jeres børn, ville du så blive og beskytte eller løbe for dit liv? Alle ville ønske, at de blev. At de var modige nok til at gøre det rigtige. Tidens måske mest spændende skandinaviske instruktør, svenske Ruben Östlund, lader Tomas løbe – det han og man ikke bør. Hvad sker der så, når de forladte alligevel overlever? Hvad sker der så med familien og forholdet til konen Ebba? Der sker en film, som herligt pinefuldt afslører hverdagens små løgne, de roller vi spiller for hinanden. Derefter er det kun Force majeure, der gælder.
I forhold til gennembruddet, “De ufrivillige”, med sine flettede novelleforløb og så den iscenesatte en-slags-dokumentar, “Play”, så er “Force majeure” den mest almindeligt opbyggede af Östlunds film med en begyndelse, et par hovedpersoner og en slutning. Men det er stadig en ganske ualmindelig film. Og en ualmindelig god en af slagsen. Han pakker stadig gerne sin fortælling ind i en ydre, mekanisk, lidt fjollet ramme. I “Play” var det det punktlige tog. Her i “Force majeure” er det skiresortets daglige rutiner; præpareringsmaskiner, stolelifter, tallerkenlifter, snekanoner – der med en flabet, passiv sarkasme spejler familiens rutiner, der er lige så mekaniske. Med deres matchende eltandbørster rengøres bisserne med faste pladser foran spejlet. Han til venstre, hun til højre. Dag efter dag. Sådan bygges der op til det grumme lavinegys, der smadrer familiens rutiner, imens stolelifterne bare kører videre.
Sådan fortsætter familiens skiferie med at nedbryde deres forhold og Tomas’ autoritet som mand. Det er sådan parforhold slides op. Når fejlene bliver så mange eller store, at vi har for meget på hinanden. Når man møder en bebrejdelse med en bebrejdelse i stedet for at anerkende og bede om forladelse. Han deler ikke Ebbas oplevelse af situationen, som han siger til hende. Men det er ikke kun Tomas, der er afsløret som ikke-mand, men også Ebbas ægteskab, der er afsløret som et rollespil. Det er jo meningen, de skal være lykkelige. De har børn, tid til skiferie og eltandbørster – det er jo meningen med det hele, ikke? “Force majeure” er parterapi for øvede.
På familiebilledet fra pisten ser de perfekte ud sammen. Børnene smiler, og Tomas holder om Ebba, som de har fået besked på af fotografen. De spiller rollerne perfekt. Men rollerne smadres totalt. De smadres perfekt af Ruben Östlund. Hvad ville du gøre, hvis der kommer en lavine imod dig og din familie?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet