Fortælingen om Prinsesse Kaguya
Udgivet 28. apr 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Det må være ren magi. Simpelthen. Den 80-årige instruktør Isao Takahata har med “Fortællingen om Prinsesse Kaguya” skabt en original og visionær animationsfilm, som ikke ligner noget, jeg tidligere har set – selv om alle dens bestanddele hører en svunden tid til. Et ældgammelt folkesagn, illustreret med bedagede teknikker som akvareller og kulskitser, er på fortryllende vis blevet til en visuelt enestående film, der muligvis bliver den sidste fra Japans legendariske Studio Ghibli.
“Fortællingen om Prinsesse Kaguya” er mere traditionel i sin tematik. Historien er baseret på et af de ældste japanske folkesagn. En af udfordringerne ved at genfortælle den slags arkaiske historier er at bringe liv til karaktererne, så de virker nærværende og levende. Ikke bare som stivnede typer fra overleveringen. Det lykkes langt hen ad vejen for Takahata. Jeg føler den gamle, barnløse bambusbondes glæde, da han finder den lille prinsesse i et lysende bambusskud. Jeg mærker også den lille prinsesses uregerlige livsglæde og hendes senere fortvivlelse over jordelivets begrænsninger, når materialismen og snobberiet kvæler alt det, som livet egentlig handler om. Når det lykkes at puste liv i den gamle fortælling, skyldes det i særdeleshed den forrygende animation, der er ekspressiv i en grad, der sjældent er set.
Prinsesse K har været længe undervejs. I dokumentaren “The Kingdom of Dreams and Madness”, som går bag kulissen hos Studio Ghibli, fremgår det, at flere tvivlede på, at den nogensinde ville blive færdig. Miyazaki var blandt de mest skeptiske. Han luftede ligefrem tanken, at den gamle læremester ikke ville færdiggøre filmen, og at han muligvis havde mistet sin forstand. Så galt stod det heldigvis ikke til. Takahata tog sig blot den tid, han havde brug for. Og han skabte en film, der ikke ligner noget, Studio Ghibli har lavet før. På den måde er “Fortællingen om Prinsesse Kaguya” en passende afskedssalut fra det evigt opfindsomme japanske animationsselskab.
Jeg håber ikke, at dette bliver Studio Ghiblis sidste film. Skulle det vise sig at være tilfældet, kan man dog trøste sig med, at de store mestre takkede af med maner. Ligesom Miyazakis “Når vinden rejser sig” er Takahatas “Fortællingen om Prinsesse Kaguya” en værdig svanesang. Tænk, at man kan fremtrylle en så original tegnestreg som sin lange karrieres måske sidste gerning – det må være ren magi.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet