Frances Ha
Udgivet 30. okt 2013 | Af: Tarantrier | Set i biografen
Det er en helt særlig kunst at kunne fortælle historier om livet, når det er hårdt og går en imod, på en måde, der hverken er tung og deprimerende eller overfladisk og uinteressant. I en film som “Manhattan” formåede Woody Allen at finde den helt rette balance mellem det muntre og det melankolske, hvilket betød, at den vedkommende fortælling blev let, men aldrig luftig. Derfor kunne jeg fristes til at kalde Noah Baumbachs nye film, “Frances Ha”, for en ny “Manhattan”.
Alligevel er Baumbachs film helt sin egen, fordi den er så funderet i den tid, vi lever i lige nu – skrevet og lavet til og for min nutidige ungdom. Vi følger den unge og livsglade Frances, der kastes ud i noget, der ligner en post-parforholdssituation, da hun pludselig ikke længere kan bo sammen med sin bedste veninde. Frances skal derfor finde et nyt sted at bo, nye mennesker at være sig selv med og nye grunde til at stå op om morgenen. Filmen fanger uhyre præcist og rørende følelsen af at være fortabt, når den, som altid forstår en, ikke længere er der.
Frances spilles af Greta Gerwig, der også er medforfatter på manuskriptet, og hendes præstation er formidabel! Hun skaber det udtryk, der gør tilskueren klar over, hvordan hun tænker og føler samtidig med, at hendes omgivelser i filmens univers misforstår hende. Det kommer især frem, når hun er havnet i en date-situation, hvor hun afskyr den akavede højtidelighed, som kønskonventionerne forlanger, eller til middag med en gruppe lidt for prætentiøse mennesker med styr på noderne og lejlighed i Paris. Gerwig gør Frances levende ved at få tilskuerne til at føle, at de er dem, der kender Frances bedst.
Fordi “Frances Ha” handler om livet som sådan, så er der ingen begivenheder, der er givet på forhånd, og man føler som tilskuer aldrig behov for at forvente, hvad der kommer til at ske. Fortællingen udfolder sig, som Frances’ liv bevæger sig fremad, og det er (på bedste Woody Allen-facon) befriende anderledes samtidig med, at det hverken bliver uforståeligt eller svært at se. Man griner og græder, man tænker og føler, og man forlader filmen varm, opløftet og med fornyet energi. Det er en film lavet til og for ungdommen, men mon ikke – som med alle gode film – at enhver vil finde både bekræftelse og mening i en film om livet? Uanset om man så har det foran sig, bag sig eller er midt i det. “Frances Ha” er noget nær perfektion.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet