Franske forviklinger
Udgivet 2. jun 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Undertiden er det kun alt for nærliggende at få den tanke, at tilpasning til voksenlivet først og fremmest består i at lære at lægge ansigtet i de rette folde og påtage sig en maske af smilende overskud, så ingen tegn på indre uro kan spores, uanset hvad man så end tænker.
Alle er de i sving med at forberede sig mentalt til den forstående middag, som ingen lader til at have lyst til hverken at holde eller deltage i. Den religiøse Mélaine er ved at gå ud af sig selv af trang til at få fortalt sin mand, at hun har en anden, så hun omsider kan komme ud af det udsigtsløse forhold, men han er så nedtrykt over sit deprimerende arbejde som kræftlæge, at han dårligt bemærker hendes uro. I en anden nærmende bil sidder parret Lucas og hans neurotiske kone Sarah – spillet af Roman Polanskis hustru Emmanuelle Seigner – der skændes så voldsomt, at hun til sidst i desperation nærmest kaster sig over værtindens mand, som kan tilbyde hende det sympatiske øre, hun savner. Lidt klemt i situationen også værtindens søster Juliette, der ankommer med sin 30 år ældre kæreste og reklameskuespiller. Hun har aldrig tilgivet deres fars svigt af familien, men da det viser sig, at faderen er gemt af vejen i baglokale, kommer gamle følelser for sin dag.
Selvom tonen gennem filmen ganske vist er komisk og lun, så begynder de mere alvorlige emner dog også at poppe op, og da lægen sent i filmen skal fortælle resultatet af en kræftbehandling til en anden hovedperson, er det svært ikke at blive påvirket. Samtidig udsættes vi for en diskret, men stilsikker instruktion, hvori lærredet fyldes med visuelle lækkerier i form af dyre kjoler, klassiske biler og lækker boligindretning, selvom man indimellem føler, at det er ved at kamme over og blive en slags fransk pendant til “Sex and the City”.
Filmen støttes dog først og fremmest af at have et hold af solide franske skuespillere, der formår at give fylde til de roller, der ellers ofte er lige lovlig luftigt tegnet. Historierne er som sådan ret banale, men det er livet jo nu engang også så ofte, og det er under alle omstændigheder en fornøjelse at tilbringe et par timer i selskab med denne meget franske og meget elegante ensemblefortælling. Filmens rulletekster slutter for øvrigt af med at oplyse Roman Polanskis opskrift på de bigos, der bliver serveret i filmen – men man skal vist have fuldt ualmindeligt godt med i fransktimerne for at få den hele med.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet