Fri os fra det onde
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 13. okt 2009 | Af: kaduffo | Set på DVD
Ondskab lever i os alle og er et lune, der kan holdes nede det meste af tiden. Men en gang imellem åbnes døren til helvede, hvorved de allerdårligste sider i mennesket får frit råderum. Det er nogenlunde sådan, hovedåren i Ole Bornedals “Fri os fra det onde” fungerer og så lidt til. Under alle omstændigheder synes instruktøren, der oprindeligt skød karrieren i gang med en række legendariske radiomontager, at have fundet de allerbedste sider frem i sig selv. Nærværende film er nemlig den væsentligste fra hans kuglestøberi i en længere årrække.
Det afstedkommer en lang række skæbnesbetonede ubehageligheder for filmens involverede hovedpersoner. Lars har barn på vej med den kærlighedshungrende Scarlett, som han bestemt ikke kan siges at tage sig særligt godt af, mens hans bror Johannes umiddelbart har klaret sig bedst med en embedseksamen i jura, norsk ægteviv, hus og to børn. Helt så enkelt hænger det imidlertid ikke sammen, skal det vise sig. I forbindelse med en af lokalsamfundets hyppige byfester eskalerer handlingen på baggrund af de valg, både Lars og Johannes tager. For ude på landet er selvtægt det bedste forsvar, mens gudsfrygtigheden paradoksalt nok stadig regerer i trossamfundets afkroge.
“Fri os fra det onde” kaster sig hovedkulds ud i den verserende flygtningedebat, som alt for længe har haft en ensidig stemme i Dansk Folkeparti. Det gør Bornedal op med ved dette indspark, som leveres med lige dele poetisk realisme og galgenhumor, ikke ulig den form, vi ser hos Quentin Tarantino – og det både i ord og i handling. Tilmed kæler Bornedal for de lækre, indbydende og aldrig uvæsentlige billeder, mens lyden er den faktor, der gør selve forskellen. Igen i “Fri os fra det onde” lærer vi for alvor personernes indre at kende, når instruktøren sætter taktstokken på de auditive niveauer. Det er her, Bornedal for alvor viser tænder.
“Fri os fra det onde” eksekveres i det indbydende anamorphic widescreen 2.35:1-format, som ikke desto mindre ikke er uden ridser i lakken. Looket er generelt skarpt, men skæmmes løbende af digitale forstyrrelser, grums og edge-enhancement. Der er til gengæld ikke udtværinger, og både kontrast og farvetemperatur holder sig også stabile. Lidt ærgerligt, at de visuelle kvaliteter ikke er højere, Bornedals flotte billedæstetik taget i betragtning.
Til gengæld er der ikke meget skidt at sige om de dansksprogede Dolby Digital 2.0-, Dolby Digital 5.1- og DTS-lydspor, som leverer varen. Dialogen er tydelig og uden overstyringer, atmosfæren er detaljerig og underlægningsmusikken stemningsfuld. Men bedst er alligevel Bornedals brug af lyden som en blind medspiller, der gør, at vi på elegant facon tildeles viden om karaktererne.
Blandt ekstramaterialet er stills fra filmen, en trailer for samme og tre små featuretter, der igennem interviews med cast og instruktør samt klip fra og bag om filmen tegner et billede af de fire bærende karakterer og skæbnen, der er toneangivende tematik i “Fri os fra det onde”. Eneste andet bidrag er et knap halv time langt indslag, der igennem interviews og bag om kameraet optagelser går bag om filmen, ondskaben, dansk film generelt, provinsen, inspirationen og hvad der ellers måtte relatere til Ole Bornedals seneste værk. Det kan i den sammenhæng undre, at kvaliteten på ekstramaterialet til danske film som her ikke er af en højere standard.
Med “Fri os fra det onde” forsøger Ole Bornedal at give den lurende ondskab i mennesket sit helt eget ansigt, mens han samtidig tager førergreb med tidens ideologiske tendenser i det danske samfund. Bornedal har de senere år haft svært ved at holde taktstokken stille i luften, men viser her, at der stadig er masser af potentiale i den danske instruktør. “Fri os fra det onde” er sprængfyldt med vid og bid, humor og alvor, godt skuespil og stof til eftertanke. En sublim fortælling med reference til det virkelige liv netop nu.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet