Gåden om Kasper Hauser
Udgivet 7. apr 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
I det tyske lokalsamfund vækker fundet af den udannede Kasper Hauser stor opstandelse, og den unge mands forhistorie er således en gåde, som de lærde sætter sig for at afdække. Men først og fremmest skal han indpasses i samfundet, lære at tale, gebærde sig og efterleve regler og normer efter bedste beskub. Lidt af et tilløbsstykke bliver han imidlertid også, ikke mindst fordi han rent faktisk gør voldsomt store fremskridt på indlæringsfronten på ganske kort tid. Den del bakkes i øvrigt vidtløftigt op – bestemt ikke uden skelen til Ludvig Holbergs berømmede og eksistentialistiske komediedrama “Erasmus Montanus” – med en underfundig og finurlig humor, der er både velvalgt og rammende.
Det er ikke særligt svært at se, hvordan ideen til Åke Sandgrens “Et rigtigt menneske” formentligt er blevet født. Her hersker nemlig den samme eksistentielle morads, hvor det pludselige møde med livet og en filosoferen over menneskets redskaber og egenskaber med et sættes på spidsen. Kirken og staten er naturligvis allestedsnærværende i konteksten, og der ligger da også en slet skjult kritik. Kendere vil uden tvivl kunne genkende og lade sig fornøje af instruktørens fuldendte penselstrøg i det personlige præg. “Gåden om Kasper Hauser” er nemlig et af Herzogs mest gennemførte og farverige malerier, om man vil.
“Gåden om Kasper Hauser” er i sandhed et mesterværk med en dybde og en livsanskuelse, som desværre ses alt for sjældent i nyere film. Herzog har uendeligt meget på hjerte, men formår alligevel med subliminal akkuratesse at komme godt og grundigt omkring det hele. Filmen er et filosoferende drama om livet i al sin uigennemskuelighed med utroligt højt til loftet og med en prægnans, der med største sandsynlighed gør dette til en af de vigtigste tyske udgivelser i filmhistorien som helhed.
“Gåden om Kasper Hauser” hører til den tyske filminstruktør Werner Herzogs allerbedste film. Magen til almengyldighed, eksistentialisme og grundlæggende dybfølthed ind i menneskets afkroge og egenskaber er sjældent set, og prishøsten til filmfestivalen i Cannes midt i halvfjerdserne er derfor helt på sin plads. Bedst er den gemytlige humor – ikke uden skelen til Ludvig Holbergs “Erasmus Montanus” – og den helt unikke præstation fra hovedaktøren, Bruno S.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet