Gangs of New York
Udgivet 1. okt 2003 | Af: Hasselguff | Set på DVD
Hele handlingen udspiller sig i New York, der med sine skarpt opdelte sociale lag, korrupte politikere og konstante strøm af indvandere bliver et billede på hele resten af Amerika. Scorcese vælger kun at fokusere på enkelte, vigtige områder af byen, der til gængæld er ekstremt detaljerede og som giver publikum god mulighed for at indsnuse den tætte atmosfære. Produktionsdesignet er med andre ord en af filmens største styrker og alle omgivelserne emmer af realisme og historie. Dette er igen med til at give nogle fantastiske billeder, der stort set ikke bærer præg af studieoptagelser eller nogen anden form for kunstige facader. Alt er storslået på den traditionelle facon og udgør endnu engang en velkommen afstikker fra de mere syntetisk virkende filmmiljøer, som er normen i øjeblikket.
Filmen giver et fascinerende indblik i den vanvittige kriminalitet der plagede New York på dette tidspunkt og som også omfattede politi og brandvæsen. Magtens centrum ved “The Five Points” er koncentreret omkring Bill The Butcher, der spilles med en fantastisk energi af Lewis. Bill er tydeligvis den karakter der har fascineret Scorcese mest og i forhold til resten af persongalleriet skiller han sig markant ud. Der er ganske enkelt mange flere nuancer at finde i Slagteren og hans monolog hen imod slutningen af filmen udgør et dramatisk højdepunkt, selvom at han ikke foretager sig andet end at sidde i en stol iført Stars & Stripes og granske sit syn på livet. “Gangs of New York” kan ses alene for Daniel Day Lewis, der burde have haft en Oscar tidligere på året.
Det er overraskende at en instruktør som Scorcese ikke har været i stand til at uddybe personerne yderligere, for slet ikke at tale om det magre plot, der kunne have været forvandlet til en gribende historie på niveau med hans “Goodfellas”. Man kan have nok så overbevisende rammer om sin film men fungerer de centrale karakterer og handlingsstrenge ikke, sidder man selvsagt tilbage med en dybt problematisk fortælling. Jeg tvivler på at en længere spilletid ville have afhjulpet disse problemer, og man behøver egentlig bare at kigge på den yderst skuffende finale, for at kunne konstatere at Scorceses ultimative gangsterfilm er sevet gennem fingrene på ham.
Billedet på “Gangs of New York” er på trods af filmens godt 160 minutters lange spilletid og mange pladskrævende lydspor fantastisk. Skarpheden er i top og der er ikke et spor af komprimeringsstøj eller nogen anden form for digitale artefakter. I den første tredjedel af filmen optræder der dog lejlighedsvist en lille ridse eller to som stammer fra kildematerialet. Dette hindrer dog på ingen måde oplevelsen og bør, sammen med den i enkelte sekvenser lidt varme farvebalance, betegnes som smsåting. Mørke og røgfyldte scener beholder en overbevisende grad af detaljer og klarhed. Billedeformatet er holdt i det brede 2.35:1 format og er naturligvis optimeret til widescreen fjernsyn.
DVD’en leverer ligeledes nogle gode soundtracks, hvoraf DTS komprimeringen vinder over Dolby Digital i kraft af en bedre seperering af surroundlydende og en mere naturlig klang. Det er mest under slåskampene at vi hører til baghøjtalerne og specielt opstanden til sidst i filmen skærer godt igennem stuen. Resten af vejen handler det om atmosfære og det er en sand fornøjelse, at høre Howard Shores fantastiske score komme flydende fra alle sider af.
Det bedste stykke ekstramateriale på DVD’en er det knap tre timer lange kommentarspor med Martin Scorcese. Der er godt nok nogle pauser undervejs, men når først han får varmet mundtøjet op stopper han ikke foreløbig. Der dukker mange interessante detaljer op omkring både New Yorks historie og så selve produktionen. Derudover snakker Scorcese om sin motivation for at realisere filmen og kommer endda også ind på et par af de vanskeligheder, som han oplevede undervejs. Jeg kunne dog godt have tænkt mig et lidt mere bramfrit foredrag, der gik endnu mere i dybden med de forsinkelser og problemer der øgede filmens budget krafigt. Vi hører intet om Leonardos problemer på settet, om den evigt excentriske Daniel Day Lewis og om instruktørens egne kampe med Miramax, der ville have en kortere film.
På disc to finder vi derudover en række “making of..” programmer, der på sædvanlig vis tager os en tur med bag kameraet. En kort feature kaldet “Set Design” behandler de imponerende kulisser, og der er også et kig på både kostumerne og den virkelige historie bag “The Five Points” området. Musikvideoen af U2 har også fundet vej til DVD’en og så er der mulighed for at se eller gense trailerne til filmen. Alt i alt en udmærket samling dokumentarprogrammer, der under stregen godt måtte have været lidt mere sprælske og grundige.
Sammenblanding af de mange gode og dårlige elementer i “Gangs of New York” efterlader et decideret mudret helhedsindtryk. Det er en film som er svær at forholde sig entydig til og ikke mindst at anbefale andre. I mine øjne er det ikke desto mindre en film, der fortjener at blive set, om ikke andet så for sine fantastiske kulisser og den altdominerende Daniel Day Lewis. Jeg vil derfor også anbefale købet af denne DVD, der er overbevisende produceret og giver et udmærket omend lidt forsigtigt indblik i produktionen. Ikke alt ekstramaterialet er lige spændende, men kommentarsporet af Scorcese bør man i hvertfald finde tid til at høre. Det er jo ikke altid kun de vellykkede film, som er interessante at beskæftige sig med.
Klik her for at læse mere om Scorseses drømmeprojekt i Ugens filmz.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet