A Ghost Story
Udgivet 30. jan 2018 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Det er Casey Affleck på plakaten. Med et lagen over hovedet. Den seneste Oscar-vinder i kategorien Bedste mandlige hovedrolle må siges at være lidt af et trækplaster for en lille, eksperimenterende indiefilm som “A Ghost Story”. Men instruktør David Lowery har altså gemt sin guldkalv bag et barnagtigt spøgelseskostume, der ligner noget, en forsømmelig forælder har bakset sammen på fastelavnsmorgen i al hast. Sådan ser han ud det meste af tiden. Hans karakter dør nemlig hurtigt i en bilulykke, hvorefter spøgelsesskikkelsen vandrer hvileløst gennem tid og rum. Det er en ødsel omgang med en af tidens bedste skuespillere. En tosset idé. Og en helt særlig film, der formår at gøre et vandrende lagen til en uforglemmelig karakter.
Heller ikke i dette tilfælde. Malick og Lubezkis første samarbejde var den vanvittigt ambitiøse “The Tree of Life” fra 2011, der også er en klar åndelig forfader til “A Ghost Story”. I “The Tree of Life” sendte et dødsfald publikum på en kosmisk rejse tilbage til altings skabelse. På jagt efter mening og trøst. Her tager Casey Affleck på en lignende færd. Den starter på hospitalet, hvor Rooney Mara identificerer sin mands lig. Lægen dækker den afdødes krop med et hvidt lagen. Mara går. Kameraet bliver hængende. Længe. Pludselig rejser lagnet sig fra sengen. Porten til det hinsides står åben. Men Affleck vender ryggen til evigheden og sætter afsted mod det hus, hvor han levede med sin kone.
Fortid, nutid og fremtid væver sig ind i hinanden. Slår knuder på sig selv. På et tidspunkt dukker sangeren Will Oldham op i rollen som en eksistentialistisk party pooper, der kvæler en fest med en lang monolog om altings forgængelighed. Det er netop den fornemmelse, som “A Ghost Story” giver. Det korte liv og den lange død i tidernes uendelighed. Men i en sært fortrøstningsfuld tone. Og så har Lowery endda fundet en visuel stil, der ikke er lånt fra idolet Malick. Det er ofte lange, statiske indstillinger. Billedformatet er kvadratisk med afrundede hjørner. Det ligner noget fra en anden tid. Men om det er fortid eller fremtid – det er svært at sige.
Bag det fjollede lagen gemmer sig en mærkværdig film om liv og død, tid og sorg. Casey Affleck er et tidsrejsende fastelavnskostume, og det er lige så mærkeligt, som det lyder. Men på uforklarlig vis er jeg helt henført af det hvide spøgelse. Det kan godt være, at Lowery tyvstjæler en masse fra Terrence Malick. Men når mesteren ikke selv længere kan lave gode film, så er det fint, at der findes en dygtig discipel.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet