The Gift
Udgivet 23. sep 2015 | Af: MSF | Set i biografen
Lige fra begyndelsen er der noget helt galt i “The Gift”. Et langsomt zoom på en tom terrasse i et californisk forstadskvarter varsler noget ubehageligt. En uro, som er svær at sætte en finger på før langt senere.
Og netop dér befinder gyset sig i “The Gift”. I det sociale. Det viser sig i det øjeblik, Simon møder Gordo i det lokale mall og indser, at de sammen har en fortid. Gordo er unægtelig suspekt. Men spørgsmålet er, hvem af de to der egentlig er skurken. Manuskriptmæssigt er det et klogt træk, der giver plads til at lege med karakterernes udvikling. Ikke mindst placeringen af sympatien, som skrider, idet fortidens dæmoner begynder at vælte frem. Simon har altid kunnet få ting til at ske. ”Simon says, husker du det?” spørger Gordo Simon under en middag, han er blevet inviteret til af Robyn efter at have foræret parret en indflyttergave. Situationen er akavet.
I mellemtiden er “The Gift” en hævnfortælling, der insisterer på sin genre som thriller. Lidt for meget indimellem. Om det er Edgertons eller pengeproducentens skyld, er svært at afgøre. I hvert fald påklistres en række chokeffekter, som virker efter hensigten, men drejer “The Gift” væk fra det neddæmpede gys, der klæder den så godt. Mest problematisk er dog konfliktniveauet, der undervejs forgrener sig i både misfødsel, depression og pillemisbrug – som om mobningen og Gordos liv i helvede ikke er tungt nok. Det til trods er der klar sammenhæng mellem al virakken. Joel Edgerton har faktisk noget på hjerte, om end han vil for meget. Han kender mest af alt sine psykologiske spændingselementer, der i stalker-paranoia ikke er ulig Michael Hanekes “Skjult” eller David Lynchs “Lost Highway”. Den allestedsnærværende uro har imidlertid også en anden årsag, nemlig dobbelttydigheden i personernes handlinger. Alle er fordækte.
Taget i betragtning at “The Gift” er Joel Edgertons debut, er han kommet godt fra start. Måske det er debutantens åg at gabe over for meget for at sikre sig et publikum. Uanset hvad er fortælleglæden umulig at komme uden om, for ikke at tale om skuespillernes knivskarpe karakterfortolkninger. Deres spejling af dig og mig er den største gave.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet