Glasslottet
Udgivet 15. nov 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Hvem har ikke drømt om at bo på et slot? Tja, når man endelig står på Kron-, Rosen- eller Frederiksborg er det, som om fantasien får et koldt, fugtigt realitets-tjek. Det er en stor opgave at holde hus her post-stavnsbånd. Tomt og ensomt. Og hvad med varmeregningen?! Alt det ved Rex Walls, så han lover sin familie et palads af lysgivende glas. Et selvforsynende paradis, langt væk fra storbyens smog og skattefars griske fingre. Og langt væk fra den virkelighed, som hans datter Jeanette beskriver i sin selvbiografi. Woody Harrelson sætter sig massivt på en udpræget bog-til-film-fortælling om en fantast, der bygger luftkasteller i energiklasse A, men lader sin nomadefamilie bo i en meget reel losseplads.
Brie Larson spadserer 80’er-chik rundt med skulderpuder og yuppie-kæreste, spiser repræsentationsmiddage og skriver populære klummer om livet i New York. Fra en gul taxi ser hun sine forældre rode rundt i en skraldebunke. Hun kører forbi, men kastes tilbage til sin opvækst i anekdotisk form. Barndomssporet og voksensporet har en elastik i hinanden og skal selvfølgelig mødes i den store konfrontation og, tør man sige det?, endelige tilgivelse. Du har set det før, måske også læst det. Walls bog er en bestseller af nogle af de samme grunde, som Nelson Mandelas er det. Eller Lisbeth Zornigs. En “stærk og modig fortælling” om rejsen fra det næsten uoverkommelige mørke til det håbefulde lys.
Mudderet, som prinsessen skal kæmpe sig fri af, er nemlig skildret underligt rosenrødt. Og her er der nok forskel på at være en dansk velfærdsunge opdraget på tillid til systemerne og så en amerikansk selvhjælper, der mener, at socialrådgivere og lægen er skabt af Satan for at kvæle Guds udvalgte i fimsede, europæiske gåsedun. Jeg vil dog stadig holde på, at vi har ret, og derfor har jeg det mere end svært med det lettere eventyrlige omsorgssvigt i “Glasslottet”. Der bliver prædiket lidt for meget ‘følg dine drømme’ med den provokerende tankestreg, at det er faderens slummede anarki, der gør Jeanette til et bedre menneske end sin kedelige børsmæglerkæreste. Lad nu være med at spille den gamle amerikanske plade, at social armod blot er en interessant udfordring på vejen til X-Factor.
Selv uden royale har man i USA formået at skabe slottet, som alle vil bo i. Her tænker jeg ikke på Disneyland, selv om det konstant gjaldende ’magic everywhere' også taler lige til de utæmmelige ambitioner. Nej, det er succesen i morgen. Vi skal bo i det smukkeste, tryggeste palads, som kun evnerne dikterer størrelsen af. Det er drømmen, som igen og igen forstærkes af dem, der har opnået den. Også Jeanette Walls, som selv med den store, knusende sten lige ved hånden vælger at lade “Glasslottet” stå.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet