The Godfather: The Coppola Restoration
Udgivet 16. jul 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Men “Godfather”-trilogien indkapsler samtidig samfundets seneste generationer i en tidsløs lomme, hvor historien og udviklingen kompromisløst kan betragtes fra sidelinjen. Sarkofaget indledes med den dominante familiefar Don Corleone – spillet af en uforlignelig Marlon Brando i sit livs rolle – i førersædet efter et langt arbejdsliv, der startede på bunden i fødebyen Corleone på Sicilien og årtier senere endte på toppen af et af metropolen New Yorks allermest frygtede forbrydersyndikater. Skæbnen og en økonomisk tvist mellem Brando og filmselskabet magede det dog således, at den afdøde stjerne ikke fortsatte i de to efterfølgende periodefilm, hvor til gengæld Don Corleones retvise søn Michael i skikkelse af Al Pacino krydsklippet med faderens ungdomsår og en ung Robert de Niro skulle få stor prægnans.
Måske af samme årsag lykkedes det Coppola at samle en regulær parade af stjerneskuespillere in spe omkring sig. James Caans temperament slår gnister i Sonny Corleone, mens Al Pacinos afmålthed krydret med pludselige udbrud er et bærende element for arvtageren Michael Corleone. Det er en film, hvor de fine præstationer er utallige, men alligevel ligger staturen og ambitionen et helt andet sted. Nemlig i fortællingen, for det er netop det deskriptive og det berettende, som Coppola har mestret til fulde. Her går instruktøren nemlig i kødet på privatsfæren ved festerne, familiesammenkomsterne og de mere intime spillerum, mens mafiakartellet dog hurtigt kommer i offentlighedens søgelys og bliver til nærværende filmhistoriske mastodont uden sidestykke.
Bedst er nu engang de første to værker, mens tredje halvleg ikke er i stand til at fremmane samme dynamik, sprog og tiltrækningskraft. Måske er det fordi, filmens centrum Michael Corleone i mellemtiden er blevet sandhedssøgende dydsmønster, samarbejder med vatikanet i Rom og i øvrigt har lagt kriminaliteten bag sig? Kompliceret bliver af samme grund også mødet mellem kirke og knaster, mens fortiden naturligvis stadig spøger og ikke helt kan slippe taget. Coppola har tydeligvis stadig kunnet sit kram, men dog ikke med samme lineære bevægelse eller magiske strejf som i de to forgængere. “Godfather III” var det rette sted at stoppe den eviggyldige historie om en mafia-families storhed og fald.
“The Godfather: The Coppola Restoration” præsenterer en milepæl i filmhistorien med sine tre filmiske unikummer. Men også i sig selv er denne udgivelse med en nypoleret billede- og lydside og et ekstravagant ekstramateriale værd at sætte sin lid til. Filmene har betydet fasttømringer af karrierer for en lang række af de medvirkende, men alligevel bør “Godfather”-trilogien huskes for andet og mere end de indlevende skuespilpræstationer. Således har Francis Ford Coppola skabt tre filmhistoriske mesterværker, som forener essensen af livet og troen på den amerikanske drøm med den kriminelle underverden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet