Godsend
Udgivet 10. okt 2004 | Af: azathoth | Set på DVD
Filmens største svaghed er nok selve manuskriptet. Omdrejningspunktet i filmen er naturligvis kloningen af den afdøde søn. Alle film kræver et eller andet sted at man tilsidesætter sin logik og lever sig ind i historien. Dette er meget svært i “Godsend”. Adam bliver klonet 1995, hvilket er filmens første store utroværdighed. Fåret Dolly blev klonet i juli 1996 og først efter 277 forsøg lykkedes det at skabe et levedygtigt lam. Manuskriptforfatteren vil altså have os til at tro, at Dr. Wells klarer at lave en “perfekt” klon i det første forsøg, før det overhovedet var lykkedes på et dyr. Ydermere med et menneske, hvilket er noget mere komplekst end med et får. Filmens anden store utroværdighed er det faktum, at Adam begynder at opleve og huske ting fra et tidligere liv, overført igennem hans gener.
Oveni disse plothuller kommer at resten af filmens ide overhovedet ikke er original på nogen måde. Ideen om den lille dreng, der på overfladen er sød og uskyldig, men i virkeligheden er ond og grusom er noget, som vi kan genkende fra film som fx. “The Omen”. Adams oplevelser grænser også til en typisk spøgelseshistorie med det twist, at spøgelserne er inde i hans eget hoved.
Filmens bedste performance kommer ikke overraskende fra De Niro i en meget lille rolle. Han stjæler alle de scener han er med i. Jeg havde mine forbehold overfor hans rolle som intelligent læge, inden jeg så filmen, men disse blev gjort til skamme bagefter. De Niro er rigtig god i rollen som den passionerede genetiker og specielt i de mere følelsesladede scener, som fx. hans endelige konfrontation med Kinnears karakter. Han beviser med “Godsend”, at han virkelig kan spille alt.
Adam Duncan spilles af barneskuespilleren Cameron Bright. Vi så ham sidst som den yngste version af den utilpassede Tommy Miller i “Butterfly Effect”. Her viste han samme kvaliteter som i denne film. Han er klart bedst i de scener, hvor han giver den som “den onde Adam”. Hans stenansigt og stikkende øjne i disse scener bringer lidt gys ind i filmen. Han er knap så god i de emotionelle scener, men klarer sig ellers godt allround.
Til trods for alle disse kritikpunkter, lykkedes det alligevel filmen at skabe en helt god og uhyggelig stemning, godt hjulpet på vej af filmens generelle look, der er mørkt og dunkelt. Samtidig står filmen for et par helt gode gys, specielt hvad angår Adam og hans drømme. Filmen tyr heller ikke til de billige chock-effekter, for at gyse sit publikum, hvilket da er beundringsværdigt. Disse lyspunkter er dog ikke nok til at trække “Godsend” op over gennemsnittet.
Dernæst er der fire alternative slutninger til filmen med kommentarer af Hamm og manuskriptforfatter Mark Bomback. Ingen af slutningerne er specielt gode, og de afviger kun meget lidt fra hvad, der er i filmen. I kommentarerne lægger de to filmskabere da heller ikke skjul på, at de havde problemer med at få filmen sluttet af på en ordentlig måde.
Til sidst er der Cast & Crew profiler, Production Notes, Storyboard sammenligninger og en trailer til filmen.
Denne udgivelse kan med ét ord betegnes som “gennemsnitlig”. Filmen i sig selv er plaget af mange problemer, og det samme kan siges om lyd, billede og ekstramateriale. Ingen af dem formår, at hive sig op på et ordentlig niveau, og der er derfor ikke meget at byde på i denne omgang.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet