Grand Central
Udgivet 16. mar 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Et godt, gammelt princip for historiefortælling siger, at hvis du viser publikum en pistol i din indledning, så bliver du nødt til at affyre den før eller senere. Så når en film udspiller sig på et atomkraftværk, ledes tankerne mod det oplagte worst case scenario. Nedsmeltning. Katastrofefilm. Takket være atomkraftens dårlige ry ser de fleste af os pr. refleks et atomkraftværk som en ladt pistol, der bare venter på at gå af. Helt så enkelt er det heldigvis ikke i franske “Grand Central”. Instruktør Rebecca Zlotowski bruger med stor opfindsomhed atomkraftværket som både fascinerende kulisse og elegant metafor for et intenst trekantsdrama.
Således bliver strålesygen et billede på den forelskelse, der opstår mellem Gary og Karole. En forbudt kærlighed, der slider på sjælen, som strålingen slider legemet. Karole er nemlig allerede kæreste med Toni, en af Garys venner fra atomkraftværket. Den ladte pistol er altså ikke atomkraftværket, men det ulmende trekantsdrama. Det er Gary og Karole, der uvægerligt har kurs mod den totale nedsmeltning. På den måde væver instruktør Rebecca Zlotowski atomkraftværket og kærlighedshistorien sammen. Det puster liv i et ellers ret klassisk melodrama.
De fleste af arbejderne bor i en trailerpark på kraftværkets område. Livet i den spartanske lejr skildres nuanceret med en blanding af fortvivlelse og sympati. Som helten i en Bruce Springsteen-sang drømmer Karole om at flygte fra arbejdertilværelsen og begynde forfra. Samtidig er der stor varme og solidaritet arbejderne imellem. De tager hensyn til hinanden. Det lærer Gary på den hårde måde, da han kommer for skade at tømme en flaske vand uden at dele med de andre. Det fører til et større møgfald: ”Vi passer på hinanden. Det går ikke, hvis du kører solo!”
Der er noget forfriskende uvant ved at se en kærlighedshistorie udspille sig på et atomkraftværk. Det er et interessant miljø, og “Grand Central” viser, at det kan bruges til meget andet end prædikende katastrofefilm. Zlotowski finder i stedet en fin symbolik; Gary og Karoles kærlighed er uforudsigelig som en atomreaktor, giftig som radioaktiv stråling – og balancerer konstant på grænsen af den totale nedsmeltning.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet