Guldkysten
Udgivet 1. jul 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Engang var Danmark en stormagt. Det ændrede sig i begyndelsen af 1800-tallet, da Danmark hængte sin Napoleons-hat på en fransk kejser ved navn Bonaparte. Krigen blev tabt – nøglerne til Norge måtte afleveres til Sverige i 1814. Siden hen blev rejsen fra stormagt til småstat fuldendt med preusser-røvfulden i 1864, som Ole Bornedal i efteråret lidt for udpenslet beskrev i sin DR-serie, “1864”. I de 50 år imellem de to nederlag forsøgte den danske centralmagt desperat at holde fast i ideen om Danmark som noget særligt, som et land, der var bestemt til at bestemme over andre. Det gik ud over afrikanerne i den danske Guldkystkoloni. Et glemt stykke Danmarkshistorie, der i Daniel Denciks instruktørhænder er blevet til en mystisk feberdrøm, småstatsudgaven af Terrence Malicks “The New World”.
Det er klassisk hvids mands byrde, hvor den kloge kolonialist med al sin overlegne arrogance bliver afsløret som den latterlige, som Erasmus Montanus hjemvendt fra København eller menneskene i “Avatar”. Det er konflikten imellem de fordrukne officerer på fortet, som knepper eller pisker de sorte undermennesker, og så den ordentlige Wulff og Danica Curcics belærende missionær, som vil opdrage de dumme mørke. Det er svært at vurdere, hvad der er værst: Blodige piskeslag eller Wulffs konstant nedværdigende plantageinstruktioner afsluttet med et ”Er I med?”
Sådan noget er Daniel Dencik vild med. I “Moon Rider” forsøgte den 18-årige Rasmus Quaade at udøse livsvisdom, imens han cyklede for at vinde VM-medaljer. Bedre gik det med “Ekspeditionen til verdens ende”, hvor et hold kunstnere og videnskabsmænd småsludrede om meningen med det hele på et skib på vej til Grønland. Det er altid højtravende hos Dencik. Når det er bedst, så kan Malick skimtes, når det er værst, så er det Inge fra “1864” med en højstemt voice-over. I “Guldkysten” er det mest Inge, hvilket dog ikke afholder et par syrlige samtidskommentarer fra at blive leveret i Carsten Jensen-klassen. Det er ikke svært at syne den satiriske allegori, da Wulff med utrænede soldater iklædt latterlige garderuniformer tropper af sted igennem junglen fra koloniens Christiansborg i krig imod den mystiske slavehandler Henrik Richter, der nægter at følge slavereglerne. ‘Danmark the world police’.
Der er taget chancer med “Guldkysten”. De sanselige junglebilleder gør Afrika til et sted, som den danske kolonialist ikke forstår. Måske forstår jeg det heller ikke? Eller de rytmiske scener af undergangsorgier med de kneppende hvide, der mødes med musikalsk modstand fra “Twin Peaks”-komponisten Angelo Badalamentis støjunivers af synth og orgelmusik. Men da støjen lægger sig, så er Denciks feberdrøm bare hverken mystisk, provokerende eller smuk nok til at erobre stormagtsstatus.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet