Harvey
Udgivet 29. okt 2012 | Af: Tarantrier | Set på Blu-Ray
Umiddelbart starter “Harvey” som en standard 1950’er-komedie af den slags, man formentlig kun kan finde virkelig morsom, hvis man i forvejen har et stærkt kærlighedsforhold til datidens farcer. James Stewart spiller Elwood P. Dowd, der spankulerer rundt og tror, at han har en kær og nær ven ved navn Harvey. Det er imidlertid tydeligt at se, at det ikke er tilfældet, og komikken består i lidt fjollede sammenstød med familiemedlemmer og en noget utroværdig misforståelse på et sindssygehospital. Alt sammen ret trivielt og stærkt præget af tidens noget konservative syn på kønnene.
Det bemærker man eksempelvis, når hospitalsportøren Wilson læser i et leksikon, der så pludseligt henvender sig til ham. Eller når Elwoods mor forvirres og ikke kan skelne sin søns vrangforestillinger fra virkeligheden. Man når lige at undre sig, indtil nogle klassiske genrekonventioner forekommer, og man igen falder for ens egen vrangforestilling om, at man blot overværer en ganske ordinær film. Fordomsfuldhed har man som seer nok af, hvilket “Harvey” godt er klar over, og ved snedigt at lade tilskueren dele synsvinkel med den naivt videnskabelige psykiatri og den forstokkede, konservative familiestruktur så ender filmen faktisk med at konfrontere os med vores egne fordomme om, hvad der er rigtigt og forkert, og hvad man bør og ikke bør gøre.
I hovedrollen ses som sagt James Stewart, og han håndterer rollen som Elwood helt fabelagtigt. Stewart fornemmer, hvad der driver Elwood, og som karakteren viser sig væsentligt dybere end den “komediefigur”, der lægges op til i starten, så vokser Stewarts præstation tilsvarende. Der er én specifik scene, hvor Elwood uddyber sit forhold til Harvey i en lidt mørk gyde, som på grund af Stewarts sans for at levere replikker, hans timing og hele hans kropsmimik står som filmens absolutte højdepunkt. I denne scene glimter “Harvey” af ren og skær filmisk magi!
Filmen præsenteres i 1.33:1 og taget i betragtning, at vi har at gøre med en film fra 1950, så er det et enormt flot transfer. Grynniveauet er til tider (dog sjældent) en smule forstyrrende, men generelt gengives billedet uproblematisk med især en virkelig flot håndtering af kontrasterne. For det meste står alting overvældende skarpt, og mængden af detaljer må – originalmaterialet taget i betragtning – siges at være meget høj.
“Harvey” har efterhånden mange årtier på bagen, så det kommer ikke som den store overraskelse, at udgivelsens DTS-HD Master Audio 2.1-lydspor ikke ligefrem lyder overvældende godt. Lydsidens mest prominente element er dialogen, som kommer ganske godt igennem, mens hverken musikken eller lydeffekterne gør noget særligt væsen af sig. Der forekommer også en smule støj undervejs, men jeg tror ikke, man kan forlange meget mere, end det man får her – men det er så bare heller ikke særligt meget.
Det er et meget begrænset udvalg af ekstramateriale, der er inkluderet på denne udgivelse. Der er to film à 8 minutter om hhv. Carl Laemmie og Lew Wassermann, som handler om (eller rettere sagt ophøjer) deres indflydelse på Universal Studios og filmverdenen som sådan, men begge introduktioner er ret overfladiske. Det, der dog er rigtig godt, er en ca. 5 minutter lang introduktion til selve filmen, som James Stewart står for. Her fortæller han om sit forhold til filmen, som han personligt ser som en af de bedste, han har medvirket i.
“Harvey” er en virkelig god film, der bestemt fortjener enten et gennemsyn eller et gensyn. Den er hjertevarm, overraskende og præges af en eminent James Stewart. Selvom BD-udgivelsen fra Universal ikke i sig selv er overvældende, så giver den filmen en ny chance for at blive købt og set, hvilket man utvivlsomt bør gøre brug af – i filmens bedste øjeblikke har vi nemlig at gøre med intet mindre end et magisk mesterværk.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet