Headhunter
Udgivet 27. aug 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
1990’erne var startskuddet til en ny retning inden for dansk mainstreamfilm. Markante danske filmskikkelser som Ole Bornedal, Nicolas Winding Refn og senere Nikolaj Arcel startede via deres instruktørgerning en Hollywoodisering af den hjemlige danske filmscene. Arcels “Kongekabale” var en vellykket manifestering af denne tendens med sit glatte og lækre amerikanske thriller-look. Rumle Hammerich slutter sig nu til trekløveret og tendensen med den strømlinede og blankpolerede “Headhunter”.
Udover det rent stilistiske, hvor valget af Islands Brygge og Københavns havn som strømlinet upersonlig location er oplagt og velvalgt, så er det i dialogen, det står klart, at vi har med en film efter amerikansk forbillede at gøre. En replik såsom ”Det er en umulig opgave” fra Lars Mikkelsen ville sikkert have lydt mere mundret sagt på engelsk af Tom Cruise, og modsvaret fra Preben Harris – ”Det er derfor, vi har kontaktet Dem” – ville ganske givet have virket mindre tåkrummende, såfremt det var kommet fra Gene Hackman. Inspirationen er tydelig og entydig.
Med en undtagelse skal dog nævnes Henning Moritzens durkdrevne rederidirektør, der som en døende godfather alligevel synes at hive i de afgørende tråde. Samtidig igangsætter Moritzens karakter den bagvedliggende grundtematik – familien kontra firmaet og faderens svigt af sin egen søn. Et besnærende emne, der dog aldrig for alvor bliver sat insisterende i søen, hvor pendanten til den gamle Sieger og Daniels opgør, Martins svigt af sin egen søn, kunne have været brugt mere og bedre og have givet historien tyngde med tematikken drejende omkring fædrenes synder.
Sammenligningen mellem Sieger og Mærsk ligger lige for, hvorfor der kunne være banet vejen for en moderigtig kritik af den grådige tidsånd. En kritik, der bliver åbnet op for med Siegers introduktion af begrebet “den ny moral”. Dette bliver dog aldrig for alvor sat effektivt i spil, ligesom plottets forløsning virker utroværdig på flere planer, selv for en film i Hollywoods ånd. “Headhunter” er ikke uden kvalitet, men ender slutteligt som et lettere hovedløst forsøg på at omfavne og ligne dens amerikanske forbilleder, hvilket må tilskrives filmens instruktør og i særlig grad manuskriptforfatter, begge Rumle Hammerich, der øjensynligt ikke var det helt rigtige hoved til denne opgave.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet