Hellboy II: The Golden Army
Udgivet 5. sep 2008 | Af: filmz-Angel Eyes | Set i biografen
Efter mesterværket “Pans labyrint” har filmverden virkelig fået øjnene op for Guillermo del Toro. Før denne eventyrlige tour de force blev del Toro mest set som gedigen håndværker hentet ind til amerikanske horrorfilm som “Blade II” og “Mimic”, mens hans mexicanske produktioner “Cronos” og “Devil’s Backbone” var artige kuriositeter, som kun få kendte til. Men nu til dags er Mexicos svar på Peter Jackson en art horror- og fantasy-filmens Midas, hvis mindste berøring forvandler projekter til guld.
“Hellboy”-filmene er ganske vist væsensforskellige fra “Pans labyrint”, idet de er regulære actionfilm bygget over en tegneserie, men ligesom Bryan Singer og Christopher Nolan har vist med deres respektive “X-Men”- og “Batman”-film, så behøver tegneserien og actiongenren ikke at være ensbetydende med overfladiskhed og hjernedød underholdning. Del Toro har selv udtalt, at han ikke havde frie hænder på sin første “Hellboy”-film, men at efterfølgeren ville være hundrede procent ham uden indblanding fra selskabernes side. Et faktum, der er svært at få øje på, når man sammenligner “Hellboy” og den nye “Hellboy II: The Golden Army”. Godt nok er der tydeligvis flere penge at rutte med, som primært resulterer i flere fantasifulde monstre, overbevisende CGI-elementer og en større er bedre-attitude, som vi kender den fra adskillige blockbuster-sequels. Men tonen, plottets fokus, og karaktertegningerne ligger tæt op ad den første film.
Hellboy er stadig solid i Ron Perlmans fysisk imposante og godmodige skikkelse, og karakterens kærlighedsforhold til sin temperamentsfulde flamme Liz udforskes yderligere. Det er ikke længere den første forelskelse, men parforholdets svære op-og-ned-ture, der plager de to. Men også Hellboys trofaste hjælper, havmanden Abe Sapien, får tilført et skud amoriner, da han forelsker sig i den onde prins Nuadas fagre søster, Nuala. I deres fælles frustration over den svære kærlighed, crooner Hellboy og Abe med på den gamle slager “Can’t Smile Without You”, hvilket må siges at være en af filmens allersjoveste scener.
Der er nok med humor, action og en hel del spænding hen mod slutningen til, at filmen langtfra kan siges at være en decideret nedtur. Også nye tiltag som den protoplasmiske tilføjelse til Hellboys hold i form af Johan Krauss, en regelret og preussisk varmluftsballon (!), samt det spektakulære Troldemarked og ikke mindst en imponerende og frygtindgydende dødsengel er med til at hive filmen op fra en ujævn start. Så trods manglende empati er der god underholdning at hente… men så heller ikke mere.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet