Hereafter
Udgivet 2. feb 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Omtrent tyve minutter inde i Clint Eastwoods “Hereafter” stod det klart for mig, at jeg ville få gevaldige problemer med at sluge præmissen i denne film. Folk er for min skyld velkommen til at tro på lige det vås, de vil, hvad enten det drejer sig om astrallegemer, magiske penduler, horoskoper eller healing-sten, men når nogen taler om de mange uigendrivelige beviser for, at vi kan kommunikere med afdøde personer, får det min indre bullshit-detector til at lyse op som en flippermaskine.
Filmen starter ellers lovende med en særdeles imponerende sekvens, hvori den berygtede tsunami vælter ind over en strandby i Indonesien. Man bliver bogstaveligt talt revet med flodbølgen, mens de massive vandmasser foretager deres dødbringende rasen. Med i bølgerne er den franske tv-journalist Marie, og da hun får en nærdødsoplevelse, hvori hun ser sære syner, har hun efterfølgende svært ved at vende tilbage til den daglige rutine i Paris. På den anden side af kloden har George – spillet af Matt Damon – derimod intet ønske om at opsøge de hinsides kræfter. Han har tidligere levet som professionelt medie, men nu vil han mest af alt bare være i fred, så han kan få en mere normal tilværelse med kone og børn.
At Clint Eastwoods modne karriere som instruktør har været imponerende kan dårlig nægtes, men samtidig har hans seneste film også haft en tendens til at bevæge sig i tiltagende upersonlig retning. Man fornemmer stadig hans bid i fokuserede skarptskårne film som “Gran Torino” og “Million Dollar Baby”, men til gengæld har værker som “Changeling” og “Invictus” været af de mere høfligt pæne, men også småkedelige slags. Til den stime kan vi nu også regne “Hereafter”, hvor Eastwoods filmhåndværk som sådan er i orden, men hvor produktet som helhed ikke desto mindre er en personlighedsløs størrelse. Dertil skal så lægges et sentimentalt og forvrøvlet manuskript, der alligevel tager sig selv så frygteligt alvorligt og udviser ekstrem dårlig smag ved at blande virkelige terrorhandlinger og katastrofer ind i sin tvivlsomme handling.
Med en spilletid på over to timer er “Hereafter” en lang film, hvilket er pudsigt i betragtning af, hvor lidt den har at sige. Til trods for spillelængden formår den ikke at vække det mindste interesse for nogen af dens figurer, og da filmen i 11. time pludselig udvikler sig til en romantisk komedie, tror man næsten, det er en slags dårlig vits. ”Hvis mit liv skal handle om de døde, har jeg slet ikke noget liv tilbage selv,” erklærer Matt Damons figur og opsummerer på sin vis filmen i en nøddeskal. Den har ganske vist blikket rettet mod den næste verden, men selv er den så livløs som et oldgammelt lig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet