Himlen over Havana
Udgivet 6. jan 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Det er muligt, at Laurent Cantet har forberedt sig til “Himlen over Havana” ved at lytte til nogle af Fidel Castros taler. Og det er overvejende sandsynligt, at han i så fald har taget sig en skraber undervejs. Lige dér, hvor Fidel fortalte, hvor godt det går på Cuba. Til gengæld har Cantet været lysvågen under ‘årets kulturrapport’ og lavet en revolutionært kedelig film, der vil afskrække alle de af kapitalismens naive får, der bare vil underholdes af dekadent eskapisme.
Meningen var måske at feste og hygge sig, men stikpillerne sendes hurtigere rundt end romglassene, og cirka hvert andet minut er der en der smider armene i vejret og truer med at gå. Cantet og den cubanske forfatter Leonardo Padura har tydeligvis fokuseret på et indgående karakterstudie, men det drukner i mundhuggeri og flæbende monologer. Ingen af personerne KAN noget mere. Ikke arbejde, ikke skrive, ikke male stur kunst, og systemet er i øvrigt lige så elendigt som Havanas baseballhold.
“Himlen over Havana” er meget tæt på at ende som en skuespillershowcase. Alle spiller fremragende med hver deres små nuancer af skuffelse i de rynkede ansigter. Jeg er fuldstændig overbevist om, at de er rigtige mennesker, men jeg er bare ikke så interesseret i deres rigtige historie. Cantet rammer ikke nerven og retfærdiggør ikke at have gjort Paduras dialog til en film. Der mangler noget visuel kraft i al den tunge snak om det tunge liv.
“Himlen over Havana” tænker en masse dybe tanker for dig. Et livsfilosofisk kammerspil på stive gamle ben, der lige så godt kunne have været en rost roman i Politikens Bogklub. Havana spiller den forsvindende lille rolle som baggrundslyd, og det er egentlig aldrig tydeligt, hvorfor Cantet har lagt sin debataften lige her. Men man kan selvfølgelig altid læne sig tilbage, kigge op i himlen og drømme sig væk til de taler dér.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet