Hjertets vej
Udgivet 21. jun 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Hjertet er det kærlighedshungrende centrum i langt de fleste gode historier. Det er til gengæld sjældent, at brystkassen ligefrem bliver åbnet, og den bankende muskel vises frem i al sin intelligent designede ynde. Hvilket jo ellers er en fin anledning til at aktivere den sande romantiker: Hjernen. Dagur Kari gjorde det i sublime “The Good Heart”, hvor bidende sarkasme og ironi var den tynde hud over et ægte, blødende filmhjerte. Det niveau når Katell Quillévéré desværre aldrig med “Hjertets vej” – en alvorlig ensemblefilm, flettet sammen om en hjernedød drengs livgivende blodpumpe.
Samtidig glider Anne Dorval ind i den lidt mindre ubesværet. Hun har pacemaker, kan ikke trække vejret og har pensioneret sig selv fra sit arbejde som violinist. Hendes to vrede, franske sønner kæmper om hendes opmærksomhed, mens hun forsøger at overleve og genoptage et kærlighedsforhold til pianisten Anne. Okay det er klogt, koncentreret medico-drama, det kan også noget. Men nej, der stopper Quillévéré slet ikke. Den fraskilte overlæge, reservelægen med fuglemanien og den kærlighedssøgende sygeplejerske skal også have deres scener i front. Sammen med en fire-fem andre. “Hjertets vej” er lidt som at gå en lang tur og møde en bekendt på hvert hjørne. Altså ikke en rigtig ven, sådan én man kan huske, hvad hedder eller laver efter arbejde.
Det redder “Hjertets vej” fra at blive uvedkommende portrættering. Men man sidder alligevel med fornemmelsen af at se en infovideo til medicinstuderende. ’Nåh sådan er proceduren… Og så ringer man til donorregistret… Hmm skønt at se noget godt regionalt samarbejde'. Man kan rose både Anne Dorval og Tahar Rahim, men skal man så også bruge plads på at rose de ti andre gode spillere, der fylder op i kataloget af menneskeskæbner? De er jo alle en mere eller mindre (mest mindre) vigtig del af historien. Quillévéré har ikke skåret nok ti,l men jo, fint arbejde af Bouli Lanners, Alice Taglioni, Monia Chokri, Karim Leklou, Finnegan Oldfield, Theo Cholbi. By order of appearance.
Her tages så mange afstikkere, at målet og kilden, hvor alt springer fra, fortoner sig i sørgelige replikker og lange grædende blikke. Det klare, samlede udtryk, der giver den store indlevelse og forløsning udebliver, og der er mange løse ender, der flyder uskønt bag det glidende kamera. Måske Katell Quillévéré skulle få hjælp af en hjertekirurg med ekspertise i at binde vener og arterier sammen? Eller Dagur Kari.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet