Hope Springs (2012)
Udgivet 15. nov 2012 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Film om den ældre generation bliver ofte undgået af den yngre del af befolkningen, der åbenbart tror, at film om gamle mennesker ikke kan have meget at gøre med hverken deres måde at leve på eller deres syn på livet. “Hope Springs” beviser, at dette ikke altid er sandt, og at ungdommens kejtede og sommetider lidenskabelige usikkerhed aldrig helt går væk, når man er sammen med dem, man elsker.
“Hope Springs” er en romantisk komedie. Alene dette prædikat vil sandsynligvis få mange mennesker til at gøre himmelvendte øjne og sværge, at de aldrig skal se den. Men ligesom med sin tidligere film, “The Devil Wears Prada”, har instruktøren David Frankel her formået at få noget så sjældent som en tredimensionel historie ud af et plot, der nemt kunne have endt som fundamentet for en gængs romantisk komedie, der bare følger genrens fortærskede skabelon. Men i “Hope Springs” løses konflikterne ikke så let som i andre romantiske komedier. Her bliver dagligdagens kedelige trummerum ikke bare overvundet med en buket blomster eller en guitarserenade. Her bliver der taget hårdere metoder i brug, ligesom man ville i virkelighedens verden.
Selvfølgelig har Meryl Streep og Tommy Lee Jones også en stor andel i filmens charme i rollerne som henholdsvis Kay og Arnold. De to garvede skuespillere er intet mindre end perfekte, men mindre forventer man heller ikke af to skuespillere af så høj kaliber. Jones indgyder den lavmælte Arnold med en finurlig humor, således at man som seer ikke kan lade være med at holde af den nærige gnavpot. Ligeledes er Meryl Streep fænomenal som altid i rollen som den frustrerede og elskelige Kay. Det er i det hele taget svært at forstå, hvordan man kan undlade at sætte pris på sådan en skæppeskøn kvinde, men på den anden side er Arnold ikke typen, der sætter pris på så meget i livet.
Sandheden er, at “Hope Springs” ikke er voldsomt original. Når den så alligevel er en tand bedre end sine artsfæller, er det først og fremmest, fordi den udfordrer sit publikum ved at gøre problemerne lidt mindre overkommelige og mere troværdige, end de normalt er i den slags film. Vi bliver altså her præsenteret for en film, der er mere interesseret i, hvordan et par som Kay og Arnold ville agere i den virkelige verden end i en af de pæne, polerede Hollywood-vrangforestillinger, som det moderne publikum ellers er vant til.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet