Hvad med Kevin?
Udgivet 11. apr 2012 | Af: Sarahih | Set i biografen
Umiddelbart føles det, som om en pokkers masse usammenhængende brikker bliver kastet i hovedet på en i anslaget af “Hvad med Kevin?”. Men som handlingen skrider frem, falder brikkerne stille og rolig på plads i et sindsoprivende og chokerende puslespil, der hjemsøger sindet i dagevis. Vær dog advaret: Hvis du er overvejer at blive forælder inden for nærmeste fremtid, bør du prompte styre uden om “Hvad med Kevin?”.
I “Hvad med Kevin?” slynges man hyppigt rundt i tid og rum. Det ene øjeblik befinder vi os i Evas drømme, det næste befinder vi os i et fængsel, hvorefter vi pludseligt befinder os i familiens forstadshjem. Indimellem higer man efter en rød tråd, såsom da Eva pludseligt får en lussing midt på gaden af en fremmed kvinde, som vi aldrig lærer at kende. Hvad skal det nu betyde? Men instruktøren Lynne Ramsay kompenserer udmærket for sine narrative fejlskud med en insisterende og særdeles effektiv brug af kraftfulde billeder – eksempelvis i anslaget, som skildrer Evas mareridt, hvor hundredvis af mennesker vælter rundt i en rød, udefinerlig masse. Følelsen af væmmelse er direkte overvældende.
Swinton brillerer med sin mimik. Uden at sige et ord forstår man nøjagtig, hvad hun føler og tænker, og fotograferne er ferme til at fange Swintons nøjagtige gestikulationer. Det, der er særligt underfundigt ved disse karakterer, er, at selvom de befinder sig i et hadsk miljø, hvor psykiske og fysiske ondskabsfuldheder fylder hverdagen, så får man som tilskuer ikke noget had til nogen af karaktererne. Kun ren og skær medlidenhed.
Summa summarum: “Hvad med Kevin?” byder på stærke og troværdige skuespillerpræstationer, og billedsiden er slagkraftig og unik. Men bag filmens chokerende, men også forførende facade gemmer der sig en noget langtrukken historie, som svælger lidt for meget i ren og skær elendighed. Ramsay får for alvor udpenslet det forrådne forhold mellem Kevin og Eva, men man savner virkelig noget variation og adspredelse, og slutningen, som tydeligvis er udset til at chokere, er for forudsigelig. Hvis Ramsay havde tilføjet bare en snert af kærlighed til forholdet mellem mor og søn, havde man formentlig følt en større fortvivlelse til slut, og helhedsindtrykket var formentlig blevet stærkere.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet