I dine hænder
Udgivet 20. maj 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Min farmor er 95 år. Hun siger det, hun vil. Ligeglad med, hvad andre tænker. Jeg tror, det er, fordi hun er nærmere døden end flertallet. Så kan det hele være lige meget. Sådan er det også med Niels i “I dine hænder”. Han siger det, der passer ham. Han er ikke halvt så gammel som min farmor, men han er lam stort set alle andre steder end i snakketøjet. Så nu vil han aktivt dø på en klinik i Schweiz. Samanou Acheche Sahlstrøms danske debutfilm handler dog ikke om døden, men om vejen derhen. Om de ting på turen, man aldrig fik set eller gjort. Jeg følte mig i trygge hænder på Niels’ sidste rejse.
Det er hidsigt sårbare Lisa Carlehed, der er i fokus på dette roadtrip. Hun er de varme hænder, der hver dag på landets plejehjem forsøger at gøre den sidste del af livet udholdeligt for gamle og folk som Niels. Men hendes hænder er ikke kun varme, de er brændte. Hun er blevet brændt. Brændt af. Af fortiden. Nu alene, imens hun glemmer sin indre smerte ved at skolde de varme hænder under en brandvarm hane. Det er en velturneret scene, der stille binder titel, plejehjælperen og den menneskelige sorg sammen omkring ‘hænder’.
Det er i den skrabede version af den velkendte roadtrip-formular, hvor en indsigt opnås på den fysiske og mentale tur, at “I dine hænder” er bedst. Den er struktureret sat sammen lige fra det første møde, hvor hun holder et vandglas med sugerør for ham, til afskeden, hvor vandet er byttet ud med schweizisk gift. Hun og sugerøret er der hele vejen. Det støjer mere, når der trædes uden for formularen med kunstige kunstgreb, der føles som sur pligt. Hun hatekneppes for hadefuldt. Et billede af fødder i vand. Maria alene i skoven omringet af sne. Det er sådan Lars von Trier gør det, der da også har været kreativ sparringspartner ombord. Men “I dine hænder” havde været bedre uden Triers fingeraftryk.
Der er noget befriende ærligt over døden. Og min farmor. De er, som de er. Ens for alle. Sådan føles “I dine hænder” også. Som en ærlig film, der som slutbilledets frosne frame er dejligt spartansk. Jeg ser frem til næste rejse i Samanou Acheche Sahlstrøms varme hænder.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet