Impossible, The
Udgivet 24. jan 2013 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
I starten af 2005 havde jeg en samtale med en veninde, der sagde følgende ord: ”Det er egentlig lidt fedt med den der tsunami, for det viser, at man ikke bare kan løbe om hjørner med naturen. Mennesker tror, de har styr på alt muligt, men så kommer naturen og er totalt ligeglad med, hvad de går rundt og har gang i.” Jeg tror, at hendes holdning ville have været meget anderledes, hvis hun selv var ét af de utallige mennesker, hvis liv ændredes totalt i løbet af et enkelt sekund. Eller hvis hun fik set “The Impossible”.
“The Impossible” kunne sagtens have forfaldet til sentimentalitet og pladderromantik, alt imens violinerne kom på overarbejde, men heldigvis bevarer Bayonas den sobre tone og lader hele tiden realismen komme først. Det betyder dog ikke, at følelserne ikke skinner igennem. Nej, her skal man huske sine Kleenex, for tårekanalerne får nok at se til under filmens 107 minutter. Men det er følelser, der kommer fra et ægte sted, og som ikke bliver fremelsket af meget andet end medfølelse for andre mennesker. Men filmen havde naturligvis ikke gjort så stort indtryk, hvis ikke alle bærende de kræfter foran kameraet havde leveret en fuldkommen fantastisk indsats, hvilket de gør. Derfor er det heller ikke besynderligt, at Naomi Watts i år er nomineret til en Oscar, mens det derimod er overraskende, at Ewan McGregor ikke er.
Det eneste generende ved “The Impossible” er sjovt nok også det, som den promoverer: At den er baseret på en sand historie. Dette vil desværre sige, at vi ved, hvordan alting afsluttes. Selvfølgelig er det til tider en lise, men for det meste tager det brodden af den spænding, der er alfa omega i bestemte scener. Ligesom vi i “127 Hours” vidste, at Aron Ralston til sidst ville gå fra grotten én arm mindre, ved vi, at Bennet-familiemedlemmerne (vi undlader naturligvis at afsløre, om de alle overlever den forfærdelige katastrofe) nok skal klare sig igennem alle strabadser, eftersom de siden hen har fortalt deres historie. Derfor kan spændingen aldrig nå helt op til de største højder, og, øv, hvor er det bare ærgerligt!
“The Impossible” minder os om, at andre menneskers tragedie nemt kunne være vores egen. Dette er historien om en enkelt familie, men Bayonas glemmer aldrig de andre skæbner, der var forbundet med katastrofen. På trods af den gribende historie om Bennet-familien, var de én af de familier, der slap billigst. Dette er Bayonas helt klar over, da han samtidigt med deres udvikling viser de mennesker, der ikke var lige så heldige. Den ene families historie er som en port til de mange andre, der var involverede i den frygtelige hændelse, og den viser samtidig, at midt i tragedien kan der være lys, hvis man bare leder efter det.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet