Inderst inde
Udgivet 26. aug 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Sæt ord på dine følelser. Sådan lyder et godt, gammelt råd. Men hvad med at sætte navn på dem? Vrede, Frygt, Afsky, Glæde og Triste. Vi kender dem alle, har følt dem i mindre eller større grad. Også pigen Riley. De bor inde i hende, styrer hende fra hovedkvarteret, imens de på skift tager nattevagten, hvor der bliver sat en drømmefilm på. Glæde er den mest populære, men på rejsen frem mod det helstøbte menneske skal de alle omfavnes i Pixars mest helstøbte film til dato.
Den ydre historie er klassisk. Far, mor og barn flytter fra barndomshjemmet til storbyen. Riley kan ikke finde ud af alt det nye. Værelse, venner og skole – følelserne driller. Inderst inde i hende fortælles den klassiker med fem nuttede følelser, der bygger Rileys liv op på minder illustreret som glaskugler. Gul er god, så er mindet fuld af glæde, men pas på med den triste blå. De nye omgivelser udfordrer de vigtigste minder fra barndommen, nu er de på vej til at forsvinde, hvilket sender Glæde og Triste på mission ind i langtidshukommelsen, der er et mere mærkeligt sted end hende der Alices Eventyrland.
Men det hele er ikke kun Glæde – der er jo også Triste. Med briller og sweater. Der er Vrede – både inde i far og den, som Riley sender retur fra sit hovedkvarter. Vrede er ildrød – følelser forstærker andres følelser, hvilket næppe kan vises mere pædagogisk klart end med en ildrød hidsigfyr, der drejer vredt på kontrolpanelet, når far bliver urimelig. Der er så dejligt meget i “Inderst inde”, men ét skønt fravær. Der er ingen skurk – kun Rileys modsatrettede følelser og en hilsen til alverdens ‘curlingforældre’ om ikke at frygte de negative følelser; Afsky, Frygt, Vrede og Triste. De er en del af os alle, et fundament for Glæde og dette Pixar-pletskud.
Det er skønt at rejse. Med Wall-E til det ydre rum eller på ballontur med den gnavne gamling i “Op”. Rejsen ind i Rileys indre slår alt. Bare idéen om et filmselskab, der, imens vi sover, producerer vores drømme med stive replikker og klichéen om, at vi frygter at møde i skole uden bukser på, er så fantasivild, at jeg altid vil have et minde om Glæde, men også Afsky, Frygt, Vrede og Triste, når jeg tænker på “Inderst inde”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet