Inderst inde

InstruktionPete Docter, Ronaldo Del Carmen

MedvirkendeLars Mikkelsen, Jesper Christensen, Anette Støvelbæk, Lisbeth Wulff, Lærke Winther Andersen, Cecilie Stenspil, Troels Malling Thaarup, Michael Wikke

Længde102 min

GenreKomedie, Animation, Adventure

IMDbVis på IMDb

I biografen27/08/2015


Anmeldelse

Inderst inde

6 6
I følelsernes fantasifulde vold

Sæt ord på dine følelser. Sådan lyder et godt, gammelt råd. Men hvad med at sætte navn på dem? Vrede, Frygt, Afsky, Glæde og Triste. Vi kender dem alle, har følt dem i mindre eller større grad. Også pigen Riley. De bor inde i hende, styrer hende fra hovedkvarteret, imens de på skift tager nattevagten, hvor der bliver sat en drømmefilm på. Glæde er den mest populære, men på rejsen frem mod det helstøbte menneske skal de alle omfavnes i Pixars mest helstøbte film til dato.

Det er Pete Docter, der står bag “Inderst inde”. Han har også instrueret “Op” og skrevet manuskript til “Wall-E” – de nu næstbedste film fra Pixar. De to skrev animationshistorie med deres åbninger. Stumfilms-introen med skralderobotten Wall-E og den bevægende dødsåbning i “Op” er ikke set bedre på tegnet film. Som en slags animeret B&U-udgave af “Inception” og “Evigt solskin i et pletfrit sind” bygger “Inderst inde” oven på disse højdepunkter med mindefuld fantasi.

Den ydre historie er klassisk. Far, mor og barn flytter fra barndomshjemmet til storbyen. Riley kan ikke finde ud af alt det nye. Værelse, venner og skole – følelserne driller. Inderst inde i hende fortælles den klassiker med fem nuttede følelser, der bygger Rileys liv op på minder illustreret som glaskugler. Gul er god, så er mindet fuld af glæde, men pas på med den triste blå. De nye omgivelser udfordrer de vigtigste minder fra barndommen, nu er de på vej til at forsvinde, hvilket sender Glæde og Triste på mission ind i langtidshukommelsen, der er et mere mærkeligt sted end hende der Alices Eventyrland.

Her møder de to modstridende følelser fantasivennen Bing Bong, som er blevet arbejdsløs efter Rileys veloverståede barndom. Med sin snabel og candyflosskrop driver han rundt i langtidshukommelsen og nasser på de glade minder. Han bliver vejviser rundt i Abstraktland, der truer med dekonstruktion, Fantasiland, som byder på bløde skyer og en skov af pomfritter, og så er der jo underbevidstheden, som, vi ved fra “Evigt solskin i et pletfrit sind”, er et farligt sted. Der lurer skræmmeklovnen med sit ballonfængsel, men tiden kan ikke spildes med at sidde ind, når Tanketoget er på vej til at køre med lasten fuld af dagdrømme og en masse dejligt andet fantasivrøvl, der fik mig til at boble over inderst inde af glæde.

Men det hele er ikke kun Glæde – der er jo også Triste. Med briller og sweater. Der er Vrede – både inde i far og den, som Riley sender retur fra sit hovedkvarter. Vrede er ildrød – følelser forstærker andres følelser, hvilket næppe kan vises mere pædagogisk klart end med en ildrød hidsigfyr, der drejer vredt på kontrolpanelet, når far bliver urimelig. Der er så dejligt meget i “Inderst inde”, men ét skønt fravær. Der er ingen skurk – kun Rileys modsatrettede følelser og en hilsen til alverdens ‘curlingforældre’ om ikke at frygte de negative følelser; Afsky, Frygt, Vrede og Triste. De er en del af os alle, et fundament for Glæde og dette Pixar-pletskud.

Det er skønt at rejse. Med Wall-E til det ydre rum eller på ballontur med den gnavne gamling i “Op”. Rejsen ind i Rileys indre slår alt. Bare idéen om et filmselskab, der, imens vi sover, producerer vores drømme med stive replikker og klichéen om, at vi frygter at møde i skole uden bukser på, er så fantasivild, at jeg altid vil have et minde om Glæde, men også Afsky, Frygt, Vrede og Triste, når jeg tænker på “Inderst inde”.


Trailer

Kort om filmen

Ser du nogle gange på en person og tænker over hvad der foregår i deres hoved? Disney Pixar’s nye film “Inderst inde” begiver sig nu ind i hjernen for at løse det mysterium.

I Hovedkvarterets kontrolcenter, inde i den 11 årige Rileys hoved, arbejder de 5 følelser hårdt under ledelse af den ukuelige optimist GLÆDE, hvis mission er at sikre, at Riley er lykkelig. FRYGT er ansvarlig for sikkerhed, VREDE
sikrer at alt er fair, og AFSKY sørger for, at Riley ikke bliver forgiftet af dårlig mode eller broccoli! TRISTE er ikke helt sikker på, hvad hendes rolle er, og der er der faktisk heller ikke andre, der er.

Da Riley og hendes familier flytter til en ny og ukendt by, kommer de fem følelser på hårdt arbejde, men ivrige for at hjælpe Riley gennem den store omvæltning.

Men da GLÆDE OG TRISTE ved et uheld bliver suget dybt ind i Rileys underbevidsthed sammen med nogle af hendes dybeste minder, så er FRYGT, VREDE og AFSKY efterladt til at styre Riley helt alene. GLÆDER og TRISTE må kæmpe sig igennem ukendte områder, som Langtidshukommelsen, Fantasiland, Abstrakte Tanker og Drømmeland, i et desperat forsøg på at komme tilbage til hovedkvarteret og Riley.