Inferno
Udgivet 12. okt 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen






’… Men så skete der noget, som overraskede Robert Langdon.' Og mig. “Inferno” er nemlig en okay Dan Brown-filmatisering. Som den første. Hverken “Da Vinci mysteriet” eller “Engle & dæmoner” balancerede Dan Browns gryderet sammenkogt på whodunit-krimi, kringlede kunstgåder og hurtig suspense-action. Det gør “Inferno”.

Sådan er det også i “Inferno”. Men Howard har til gengæld halveret sit action-høje tempo, så krimigåden får ro og dermed plads. Derfor er det spændende, hvordan det hele hænger sammen. Hvorfor Robert Langdon vågner med et skudsår i hovedet på et hospital i Firenze? Hvorfor politiet jagter ham? Og WHO – ja, dem med verdenssundheden, der her er en slags CIA-agenter. Alle vil de forhindre (eller måske sikre), at en virus skal udrydde halvdelen af klodens befolkning som et led i en god-ond plan fra en idealistisk skurk, der vil tynde markant ud i de alt for mange mennesker. For menneskehedens skyld, naturligvis.

Det er det i “Inferno”. For her bliver Dantes definition af Helvedet den gådefulde vej fra Firenze over Venedig til Istanbul i jagten på mysteriets skurk. Det er James Bond for læseheste, hvor viden om renæssancen betyder mere end håndteringen af en Walther PPK. Men med flotte locations fanget i helikopterskud af den slags, der giver mig lyst til at besøge netop Firenze, Venedig og Istanbul. Og så giver det overblik i en hektisk handling, der nægter at give overblik med sin mystiske in medias res-begyndelse, hvor vi ved lige så lidt, som Robert Langdon gør med sin desorienterede hovedpine.







Jeg synes dog stadig, at Dan Brown er bedst som bog. For Robert Langdon tænker og forklarer så meget. På film forvandles det til tung eksposition, hvor de mange krimi-karakterer med mystiske motiver skal forklare, hvorfor de gør, som de gør. Derfor er jeg enig med Sidse Babett Knudsens WHO-chef, da hun til Hanks’ hovedrolle kærligt konstaterer: ’Du taler for meget.' Enig, men så skete der alligevel noget, der overraskede både mig og Robert Langdon.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet