Inherent Vice
Udgivet 11. feb 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Hvis jeg fik lov at låne en rød Ferrari, så ville jeg have lyst til at teste den til fartgrænsen. Blære mig foran mine venner og alle andre, ”Se, hvad jeg har!” Sådan må instruktør Paul Thomas Anderson føle det, når han får lov at låne Joaquin Phoenix. Den vilde, råbende, indadvendte, mærkelige, charmerende, smukke, grimme, grove og meget mere skuespiller er en kraftfuld luksusmodel. Han kan det hele. Men heller ikke denne gang formår P.T. Anderson at tæmme de mange hestekræfter, så det ikke bare ligner blær. Derimod ligner det noget, der er set før, dude.
Det samme er tilfældet her med denne energiske film noir-hyldest. Joaquin Phoenix er mere hippiedvask og diffus, end Jeff Bridges’ ikoniske The Dude i “The Big Lebowski” nogensinde var. Og skulle en Phoenix på fuld power ikke være nok, så er han her blevet udstyret med kæmpe kindbarter, solbriller, sandaler og alle de joints, han kan rulle og ryge. Det halve havde også været for meget. Men paradoksalt nok kunne jeg kun tænke på The Dude, desto mere Phoenix skruede op for den livsnydende charme i rollen som privatdetektiven Doc i 1970’ernes mystiske L.A. For “Inherent Vice” jagter alle de citerbare kvaliteter, som netop The Dude og “The Big Lebowski” har. Forskellen er bare, at “Inherent Vice” ihærdigt forsøger at være en kultfilm, “The Big Lebowski” ér en kultfilm. Og sådan noget bestemmer man ikke selv.
Og fordi det er de kultoverfladiske grin, som Anderson usædvanligt søger og mestendels fejler med, så er der heller ikke den der fornemmelse af et, to eller tre dybere gensynslag, der venter, som tilfældet var med “The Master” og alle de andre. Jeg er allerede færdig med “Inherent Vice”. Intet rumsterer bagefter. Kun et par enkelte øjeblikke. Martin Short som altkneppende heroin-tandlæge hos fidusfirmaet The Golden Fang lyste skævt op i en scene. Josh Brolin, der langsomt, meget langsomt og grundigt sutter en lang, frossen banan overtrukket med chokolade, som machobøsset panser er også god. Jeg kan sikkert finde på flere, men jeg skal grave efter dem. Sådan er det ikke, når kult virker. Som med The Dude, Walter og Donny. ”Shut the fuck up, Donny!”
Jeg tror, der er en film til den højeste hylde gemt i samarbejdet mellem P.T. Anderson og Joaquin Phoenix. En med en stram personinstruktion, der gør skuespillet til en sølvgrå Opel Astra på det ydre, imens der under hjelmen stadig banker en fuldblods Phoenix. En film, der ikke vil det så meget, at den bliver et ekko af noget andet. I ventetiden vil jeg nyde de fire på hylden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet