Interstellar
Udgivet 6. nov 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
En klog mand sagde engang til mig, at godt sagt er godt tænkt. Dermed mente han, at hvis noget er flot udført, så er idéen bag også god. Jeg er enig. På nær når det gælder instruktøren Christopher Nolan. Film som “The Prestige”, “Inception” og sidste kapitel af “Batman”-trilogien er ikke så perfekt sagt, som de er tænkt. Alligevel er Nolan den underholdningsauteur, jeg beundrer mest for sine idéer. For sine evner til at tænke stort, vanvittigt, vildt og vovet. “Interstellar” er Nolans bedst tænkte film. Og næsten den, der er flottest udført.
Men det stort opsatte passer godt til det stort tænkte. For Nolan går ikke efter det elegante, det underspillede, men derimod efter det episke, det storladne. På godt og ondt. “Interstellar” er oplevelsen af at være på tur i rummet som i “Gravity”. Den er det psykedelisk vilde ved “Rumrejsen år 2001”, og den er lige-ud-ad-rumvejen-historien fra “Armageddon”, hvor Michael Bay og USA skulle redde Jorden ude i rummet, imens Liv Tyler med hånden på skærmen bare ønskede sig daddy hjem igen. Den er det hele og kunne meget vel have været et sært samarbejde imellem netop Alfonso Cuarón, Stanley Kubrick og Michael Bay. Måske får man Christopher Nolan, når man kloner de tre?
Det er i udforskningen af rummet med dets tidsparadokser, måske beboelige planeter og legenden om overmennesket Dr. Mann (et navn, den tolkningsbegejstrede kan læse lidt af hvert ind i), der sammen med andre forskere rejste ud på forhånd for at lede efter liv, at “Interstellar” er bedst tænkt og udført. Som mental efterkommer af Christoffer Columbus er Cooper kaptajn på et skib, der er på opdagelse efter en ny verden. Det er skønt at være med ombord. Mere ordinært er det som bekendt på Jorden. Også på Nolans udgave af menneskenes nuværende planet, hvor livet går videre, dage og år går, børnene bliver forældre, og særligt datteren Murph har det svært med en far i himlen. Det er rørende, det er Liv Tyler i kontrolrummet, men det er også en understregning af, hvor genialt det var, at Sandra Bullock kun så på Jorden deroppe fra i “Gravity”.
“Rumrejsen år 2001” har fået sig en episk rumbror. “Interstellar” er lige så arrogant, storvulgært tænkt og udført. Og den er et herligt grotesk og (over)tydeligt bud på meningen med det hele, imens Michael Caine siger noget patosfyldt med, at man ikke skal gå mod lyset uden kamp. Tænk, at nogen kan tænke så stort, vanvittigt, vildt og vovet. Tak for tankerne.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet