Jane Eyre
Udgivet 10. nov 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Den store prærie i de amerikanske westerns er måske det mest uimodståelige, ikoniske filmlandskab, der findes, men de engelske sletter er bestemt ikke langt efter. De fungerer formidabelt som romantisk baggrund i utallige Jane Austin-filmatiseringer, men de kan også fremstå ulykkeligt længselsfulde som i “Stormfulde højder” eller kolde og urovækkende som i en gammel, engelsk gyser, hvor Dracula eller Baskervilles hund gemmer sig i mørket.
At filmatisere en omfangsrig, klassisk roman som Charlotte Brontës “Jane Eyre” kan være en stor mundfuld for selv de mest kompetente filmmagere, og derfor har man i denne udgave valgt at fokusere på den unge Eyres skæbnesvangre ophold på Thornfield Hall, mens hendes barske fortid på en opdragelsesanstalt primært bliver fortalt gennem flashbacks. Tingene bliver dog endnu mere indviklede, da hun ankommer til Thornfield som guvernante, og en spirende romance opstår mellem hende og husets herre, Edward Rochester. Vi fornemmer hurtigt, at foruroligende hemmeligheder lurer i mørket.
Filmen er dog først og fremmest en fortælling om kærlighed, der strides med umulige vilkår og sociale konventioner. Men hvor handlingen potentielt lægger op til melodrama og store følelsesudbrud, holder Fukunaga kortene tæt ind til kroppen og lader kun sjældent følelserne komme til udtryk – hvilket samtidigt gør det så meget mere virkningsfuldt, når det omsider sker. For at kunne gå denne balancegang effektivt kræves der nogle særdeles kompetente skuespillere, der kan antyde følelser snarere end at vise dem, og til alt held har Fukunaga et par formidable af slagsen til rådighed. Mia Wasikowska er ganske fremragende i hovedrollen, og i rollen som Rochester spiller Michael Fassbender her på nogle af de samme strenge, han betjente så fornemt i “Fish Tank”, hvor han ligeledes gjorde kur til en yngre kvinde. Han er uden tvivl den mindst charmerende førsteelsker i mands minde, men alligevel formår han at vække vores sympati.
Hvis der efter “Sin nombre” var nogen som helst tvivl om, at Cary Fukunaga var et navn, der var værd at holde øje med, så udrydder “Jane Eyre” den sidste rest af tvivlen. Det er unægteligt en fryd at overvære en så overbevisende opvisning i tilbageholdenhed, hvor netop fortællingens tvetydighed sikrer, at historien forbliver i ens tanker efterfølgende. Alt er ganske vist ikke fryd og gammen på de engelske sletter, men gotisk romance har sjældent været mere forførende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet