Jeg er Ingrid
Udgivet 25. aug 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Ingrid Bergman burde egentlig være et drømmeemne for enhver dokumentarist, der er den mindste smule fascineret af Hollywoods glamour. For ikke alene var Ingrid Bergman en ikonisk Hollywood-stjerne af de helt store – hun var også en ivrig dokumentarist af sin egen tilværelse. Da hun døde af brystkræft i 1982, efterlod hun sig et enormt arkiv af hjemmevideoer, fotografier, dagbøger og brevkorrespondancer. På opfordring af Bergmans datter, Isabella Rossellini, er svenske Stig Björkman dykket ned i materialet. Med udgangspunkt i Bergmans egne optegnelser og optagelser har han skabt den sympatiske dokumentarhyldest “Jeg er Ingrid”. Spørgsmålet er så bare, om det efterladte arkivmateriale bringer os tættere på Ingrid?
Ingrid Bergmans fire børn medvirker, og de taler alle om deres mor med stor kærlighed og beundring. Men enkelte gange falder en bemærkning, der vidner om et afsavn. ”Vi var åbenbart ikke særligt spændende,” siger Pia, den ældste datter, som Bergman efterlod hos sin første mand, Aron Petter Lindström, da Hollywood-karrieren tog fart. Ligesom hun senere rejste fra de tre børn, hun fik med den italienske filminstruktør, Roberto Rossellini. Björkman går ikke tæt nok på den åbenlyse konflikt i Bergmans liv, der gemmer på en mere universel relevans – hendes tydeligvis store kærlighed til sine børn og trangen til frihed, rodløshed og uhindrede eventyr. Hvad er konsekvenserne, når man som Bergman vil have det hele? Her kunne Björkman sagtens have spurgt mere insisterende.
Den kunstneriske side af Bergman liv er underbelyst i “Jeg er Ingrid”. Men det skyldes måske snarere kildematerialet end instruktøren. Isabella Rossellini bemærker i hvert fald, at hun selv blev overrasket over, hvor lidt den side af Bergmans liv fyldte i de mange dagbøger og breve. Det meste handlede om børnene. Det vidner vel om, at Bergman, ligesom sine børn, har følt et afsavn. En dybere udforskning af den konflikt kunne have løftet “Jeg er Ingrid”.
Instruktør Stig Björkman har haft adgang til en overflod af hjemmevideoer, dagbøger og breve fra Ingrid Bergmans hånd. Umiddelbart intime sager. Derfor er det påfaldende, at “Jeg er Ingrid” ikke føles som noget specielt intimt portræt. Trods de store mængder arkivmateriale er det i samtalerne med Bergmans børn, at det særegne og interessante ved Ingrid Bergmans privatliv kommer klarest til syne – et liv levet efter Bergmans egen devise: ”Jag begär ingenting – men jag vill ha allt.”
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet