Julian Schnabel – 5 Films / 15 Years
Udgivet 16. sep 2013 | Af: The Insider | Set på DVD






Det lyder umiddelbart som indledningen på en plat vits: Hvad får man mon, når man sætter en maler til at lave en spillefilm? Før han debuterede som filmmager i 1996, havde amerikanske Julian Schnabel etableret sig som en af 1980’ernes største navne på den amerikanske kunstscene. ”Jeg er det tætteste, du kommer på Picasso i denne fucking tidsalder” fastslog han selv i samme periode, hvor hans selvtillid tydeligvis ikke fejlede noget. Tør man overhovedet håbe på, at en kunstner, der er så forgabt i sin egen visuelle overlegenhed, kan lave en film, hvor historien ikke drukner i et overflødighedshorn af bedårende billeder?

Bare se på Schnabels debutfilm, ”Basquiat”, der fortæller historien om Jean Michel Basquiat, der allerede som 20-årig opnåede stor berømmelse i New Yorks kunstnerkredse og tilmed samarbejdede med selveste Andy Warhol, før en dødelig heroinoverdosis bremsede eventyret, da han blot var 27 år gammel. Schnabel kendte Basquiat personligt og dyrkede den samme kunstneriske stilart som sin afdøde kollega, så et rosenrødt helgenportræt lå lige til højrebenet. Det har vi heldigvis ikke fået. Schnabel viger bestemt ikke bort fra vise, hvordan Basquiats pludselige berømmelse fostrer stress og tumult, der skubber hans elskede længere og længere ud i hans privatlivs periferi, indtil kunsten bliver hans eneste fristed fra en trist virkelighed præget af pres, urimelige forventninger og grådige snyltere, der kun ser maleren som en omvandrende pengeautomat.

Schnabels næste film, ”Before Night Falls” fra 2000, er endnu bedre. En Oscar-nomineret Javier Bardem (i sin gennembrudsrolle) brillerer som den cubanske forfatter Reinaldo Arenas, der i sin tid kæmpede en brav og næsten umulig kamp mod Castros restriktive regime for at få trykt sine værker. Ved at fusionere sine egne optagelser (som fotograferne ganske passende giver et brun/grønligt skær) med alskens ægte arkivklip skaber Schnabel et besnærende tidsbillede af Cubas brydningstid, og ligesom i “Basquiat” falder han aldrig for fristelsen til at udpensle, hvad det er, der gør hans hovedperson så motiveret til at udtrykke sig gennem sin kunst. Det er nok for os blot at se Arenas’ fantasi blive kickstartet af de store litterære mesterværker… At se ham blive ansporet til at modsætte sig sin diktatoriske regering, når den forsøger at begrænse hans ret til at ytre sig gennem poesi og bøger.

Ligesom “Basquiat” og “Before Night Falls” beretter ”Dykkerklokken og sommerfuglen” om en kreativ dynamo fra virkelighedens verden, der bruger sin fantasi og opfindsomhed som et værn mod virkelighedens rædsler – i dette tilfælde en forhenværende chefredaktør på det populære, franske modeblad Elle, Jean-Dominique Bauby, der – efter en pludselig blodprop – kun kan bevæge sit ene øjenlåg. Resten af hans krop er fuldstændig lammet. Han lærer at kommunikere ved at blinke, og alene ved at bruge sit venstre øje beretter han sin bevægende livshistorie over for en fransk forfatterinde (den sublime Anne Consigny), alt imens hans ramponerede krop langsomt visner indeni.

”Berlin” er ikke en traditionel spillefilm, men i stedet en lang optagelse af musikeren Lou Reed, der performer sit gamle album Berlin fra 1973, alt imens alskens videoklip og tegninger af Schnabel kører på et lærred i baggrunden (og indimellem udfylder hele billedrammen). Jeg må indrømme, at selvom jeg eksempelvis elsker Bob Dylans hæse røst, så er der et eller andet ved Reeds rustne og ofte falskklingende stemme, der går mig lidt på nerverne. Det ændrer dog ikke på, at musikken ofte lyder knaldhamrende godt, og at den samtidig går perfekt i spænd med Schnabels ledsagende billeder. Hvorom alting er – fans af Reed vil med garanti elske “Berlin”.

“Miral” er altså en temmelig forglemmelig affære, men man må sige, at Schnabel derudover har klaret overgangen fra atelieret til filmstudiet med bravur. Samlet set får filmkavalkaden følgende karakter:

“Basquiat”, “Before Night Falls”, “Dykkerklokken og sommerfuglen” og “Berlin” præsenteres i 1.85:1 anamorphic widescreen-format. “Miral” præsenteres i 2.35:1 anamorphic widescreen-format. Jeg er stadig en smule ærgerlig over, at man ikke har sørget for at inkludere Schnabels film på Blu-ray, når nu de alle er så visuelt imponerende. Både “Dykkerklokken og sommerfuglen”, “Berlin” og “Miral” er tilmed udkommet på Blu-ray tidligere, men heldigvis ser filmene generelt ganske godt ud på dvd.
Det kommer ikke som den store overraskelse, at samlingens ældste film, “Basquiat”, også har den mindst imponerende dvd-billedside. Bevares, transferet er langtfra dårligt, men billedet er faktisk en anelse uskarpt hele vejen igennem. Snavs og mild edge-enhancement forekommer også, men heldigvis aldrig i et distraherende omfang. Kontrasten er heller ikke altid lige imponerende – i de dunkleste scener smelter de mørke nuancer indimellem sammen (Basquiats hår ligner indimellem bare én stor, sort masse). Farverne er til gengæld flotte og naturtro hele vejen igennem. “Before Night Falls” har et skarpere og mere celluloidagtigt transfer. Jovist, her forekommer slørede billeder også indimellem, og man savner også en mere solid kontrast. Men de generelt jordnære farver gengives fornemt, og jeg spottede aldrig banding eller glorier, og de få støvkorn, der optræder, er aldrig forstyrrende.

“Basquiat” har udgivelsens mindst imponerende billedside, og den har samtidig den mindst imponerende lydside. Det er boksens eneste Dolby Digital 2.0-lydspor, og det har hverken megen fylde eller nogen særligt imponerende bund. Replikkerne er dog temmelig tydelige hele vejen igennem, og lydniveaumæssigt er der en fin balance mellem de musikalske indslag, replikkerne og lydeffekterne. “Before Night Falls” lyder klart bedre. Filmens Dolby Digital 5.1-lydspor imponerer allerede under åbningssekvensen, hvor Carter Burwells stemningsfulde musik får lov til at folde sig ud i samtlige højtalere på smukkeste vis. Musikken er faktisk lydsporets gennemgående mest imponerende element (især de dybe toner har en lækker fyldighed), men dialogen kommer også klokkeklart igennem, og i scenerne på Cubas travle gader og stræder er lydbilledet dejligt levende – baghøjtalerne måtte dog gerne have været en anelse mere aktive.

“Berlin” har æren af at have udgivelsens bedste lydspor. Skiven indeholder tilmed et DTS 5.1-mix, som for alvor tvinger kanalnetværket på overarbejde. Trommerne og de dybe bastoner har en imponerende slagkraft, men ingen af instrumenterne overdøver nogensinde Lou Reeds sangstemme. Tonerne i de højere frekvenslejer kommer også klart og tydeligt igennem, mens publikums bifald er fornemt fordelt over samtlige højtalerne, således at man virkelig føler sig til stede i salen sammen med bandet og dets tilhørere. Det er simpelthen et uhyre velafbalanceret mix, som Reeds fans med garanti vil sætte stor pris på. Og “Miral”, der blot blev produceret for tre år siden, har også et imponerende lydspor. Dolby Digital 5.1-mixet vågner især op til dåd under filmens mere begivenhedsrige sekvenser (såsom demonstrationerne, hvor folk bliver beskudt), men under nogle af de mere stilfærdige scener havde en lidt mere livagtig auditiv atmosfære været velkommen.

Hver film har fået sin egen skive, og de huses alle sammen i en flot, lækker æske, som Julian Schnabel selv har været med til at designe, og som er omtrent lige så høj som to stablede dvd-etuier. Lad os først få de triste nyheder ryddet af vejen: Dvd’erne med “Basquiat” og “Berlin” indeholder absolut intet ekstramateriale, mens “Before Night Falls”-disken udelukkende rummer filmen og dens biograftrailer. Det er selvfølgelig lidt en skam, når nu alle tre film omhandler store, spændende personligheder fra virkelighedens verden, som man mægtig gerne vil høre mere om, når man først har fordøjet filmene.

Hvis man udelukkende bedømmer udgivelsens ekstramateriale på baggrund af dvd-skiverne, er kvaliteten høj, mens kvantiteten desværre er temmelig lav. Men man skal bestemt ikke kimse ad den lækre, billedfyldte bog, som æsken også huser. Her finder man i alt 11 essays fordelt over godt 70 sider, der også prydes af billeder fra filmoptagelserne – lige fra Johnny Depp i dametøj til en næsten smilende Gary Oldman. Og man får lidt af hvert – lige fra dybdeborende analyser af Schnabels kunstneriske metodik (skrevet af den anerkendte filosof Rachid Benzine) til følelsesladede cadeauer skrevet af folk, der har arbejdet tæt sammen med Schnabel, såsom skuespilleren Javier Bardem og musikeren Lou Reed. Jeg nød virkelig at nærlæse og nærstudere både artiklerne og billederne.







Som instruktør må Julian Schnabel siges at have et CV med et af filmbranchens højeste gennemsnitsværdier. Både “Basquiat” og “Before Night Falls” er smukke, stemningsmættede portrætter af forpinte kunstnere, “Berlin” er en billedskøn koncertfilm, og “Dykkerklokken og sommerfuglen” er et vaskeægte mesterværk. “Miral” er Schnabels eneste smutter, men den er ikke decideret dårlig. Jeg er en anelse ærgerlig over, at denne lækre boks udelukkende indeholder filmene på dvd, da de alle er så visuelt vidunderlige, at det havde været skønt at se dem i HD (Scanbox har tilmed tidligere udgivet “Dykkerklokken og sommerfuglen” på Blu-ray). Generelt ser filmene dog ganske godt ud på dvd, og lydsporene imponerer. Der medfølger praktisk talt intet ekstramateriale om “Basquiat”, “Before Night Falls” eller “Berlin”, men alle de inkluderede dokumentarer og interviews er glimrende, og æsken huser i øvrigt en bog spækket med flotte billeder og fascinerende essays af folk som Javier Bardem og Lou Reed.
Det er værd at bemærke, at der kun er trykt 2.500 eksemplarer af denne eksklusive udgivelse, og med en vejledende udsalgspris på 2.000 kroner er den tydeligvis ikke rettet mod Schnabel-novicer. Men alene kvaliteten af filmene og den bog, æsken huser, bør få dedikerede fans af Schnabels film og/eller kunst til at finde pengepungen frem, før den sjældne boks udgår.
Se også: Filmz TV møder “Dykkerklokken og sommerfuglen”-instruktør
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet