Kapgang
Udgivet 28. aug 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Jeg læste med stor fornøjelse Morten Kirkskovs roman “Kapgang”, da den udkom i 2010. Bogen bygger løst på hans egen barndom og blev til på opfordring fra Niels Arden Oplev, der havde ledt efter sådan en historie til en film. De blev dog enige om, at den skulle udkomme som bog først, og nu er filmen så endelig kommet. Det er stadig drengen Martin, der er i centrum, men hvor store dele af bogen er fortalt fra hans synsvinkel med alle hans bekymringer, overvejelser og kvababbelser, så er det en større udfordring at komme helt ind i hovedet på en hovedrolle, når man laver en film. Det lykkes heller ikke helt for “Kapgang”, men til gengæld giver den et fantastisk billede af den danske landsbyidyl, når den er mest grotesk.
Fokus er på Martins akavede forsøg på at balancere moderens død, sin nært forestående konfirmation og ikke mindst den svære kærlighed. Han sværmer om den selvsikre Kristine, men har samtidig mærkelige følelser for vennen Kim. Villads Bøye som Martin har en naturlighed, der gør, at jeg accepterede hans kejtede opførsel, men samtidig engagerede mig i ham som person. Det er en større bedrift, end det måske lyder til, da filmens tone generelt er meget opskruet og overdrevet. Martin er det rolige centrum i den orkan af originaler, groteske karakterer og vanvittige 70’er-optrin, der hærger Sdr. Omme.
Heldigvis er historien stærk nok til at hæve sig over disse problemer. Der er et par decideret geniale scener i filmen; ikke mindst den førnævnte åbningsscene, men i den grad også Martins konfirmation, der hurtigt går til i druk. For mig var det dog skildringen af teenagealderens blanding af oppustet selvsikkerhed og underliggende kejtethed samt søgen efter identitet, der gjorde særligt indtryk. Når Martin med påtaget nonchalance og med øjnene næsten gemt under håret spørger Kim, om de ikke ”kan gøre det der igen?”, så er det på samme tid så pinligt og så rørende og så genkendeligt, at det gav mig gåsehud. Martin skal afsøge eller definere sine grænser, hvilket er en svær opgave, når alt er normalt, men anderledes besværligt (og for et publikum heldigvis ofte meget underholdende), når alting ramler.
“Kapgang” kan på mange måder ses som en åndelig efterfølger til “Drømmen”. Begge film har en ung dreng i centrum, der må træde i karakter for første gang og blive voksen før tid. I “Kapgang” bliver Martin dog til tider rykket ud på sidesporet i sin egen film. Skildringen af landsbylivet i Sdr. Omme er underholdende og skarpt, men det fjerner desværre samtidig fokus og energi fra den centrale historie om den unge Martins lidelser. Den stod netop stærkt i romanen, som derfor ramte mig lige den tand stærkere. Men konfirmanden fra Sdr. Omme er dog stadig et filmbekendtskab, der er værd at opsøge.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet