Kingdom, The

InstruktionPeter Berg

MedvirkendeBrian Mulligan, Ravi Devineni, Saleem Hassan Erakat, Jimmy Flowers, Hope Fogle, Molly Gum, Andrew Hogue, Taylor Hogue, Bob Huff, Amy Hunter, Minka Kelly, Brooke Langton, Michael LeDesma, Roderick LeDesma, Amir Mahmoud, Anthony Martins, Michael Clossin, Rami Najjar, Aspen Ott, Kavita Parbhakar, Raad Rawi, Lanny Rethaber, Sam Georges Said, Andrew Stirling, Trevor St. John, Brody M. Tardy, Hrach Titizian, Louie Vergara, Ryan Weaver, Damien Weimer, Yasmine Hanani, Elie Khoury, Ali Suliman, Jennifer Garner, Anthony Burch, Jeremy Piven, Frances Fisher, Aaron Michael Lacey, Chris Cooper, Richard Jenkins, Stephen Bishop, Jamie Foxx, Brian Mahoney, Schuster Vance, Merik Tadros, Kyle Chandler, Kevin Brief, Nito Larioza, Jason Bateman, Ashraf Barhom, Christina Leigh, Andrew Esposito, Jett Alexander, Ahmed Al-Ibrahim, Kelly AuCoin, Ronald Axell, Daniel Barrios, Anthony Batarse, Ara Boghosian, Tom Bresnahan, Merek Browne, Tj Burnett, Anthony Casanova

Længde110 min

GenreDrama, Drama, Thriller, Thriller

IMDbVis på IMDb

I biografen02/11/2007


Anmeldelse

The Kingdom

3 6
USA redder dagenKonflikten mellem den vestlige og den arabiske verden er et problematisk emne for en film. Og når filmen kommer fra Hollywood, kunne man endda meget vel frygte en flad skildring med mere fokus på action end indhold. Filmen “The Kingdom” lever fuldstændig op til de fordomme. Det er en tempofyldt spændingsfilm, som ikke spilder tid på for mange mellemregninger. Men filmens primitive takter til trods så er der tale om en veldrejet film, som ikke skal tages for andet end god underholdning, der bevæger sig af Hollywoods gode gamle og noget slidte veje.
“The Kingdom” starter med en grafisk forrygende om end noget firkantet åbningssekvens, der skal forklare de lidt mere sløvsindede af os, hvad konflikten mellem den vestlige verden og de arabiske lande egentlig handler om, nemlig olieinteresser. Derpå er vi vidner til et brutalt terrorangreb på amerikanske oliearbejdere og deres familier bosat i en amerikansk koloni udenfor Riyad i Saudi Arabien. En gruppe FBI-agenter ledet af agent Fleury (Jamie Foxx) beder om lov til at drage til Saudi Arabien for at opspore de fæle muslimske terrorister, som stod bag angrebet. Agenterne møder dog en del modvilje, da hverken det amerikanske udenrigsministerium eller de saudiarabiske myndigheder er interesseret i at have amerikanske agenter rendende rundt af frygt for, at det vil provokere lokalbefolkningen og dermed skade forholdet mellem de to nationer. Ikke desto mindre lykkes det via ‘diplomatiske’ veje at få adgang til Saudi Arabien.

Agenterne har dog ikke nemt ved deres arbejde, selv da de er ankommet, for de modarbejdes af både de saudiske myndigheder og ikke mindst af den amerikanske ambassade, som repræsenteret af en ynkelig Jeremy Piven i rollen som embedsmand desperat prøver at beskytte amerikanske interesser. “The Kingdom” er af den slags film, hvor mænd bedst knytter bånd, når de er ude i felten eller under beskydning. Og under efterforskningen udvikler Fleury selvfølgelig et venskab med den sympatiske og begavede saudiske soldat (og dem er der tilsyneladende langt imellem her i Saudi Arabien) Al Ghazi, der bistår dem under efterforskningen. Al Ghazi hjælper efterhånden Fleury og hans hold mere og mere beredvilligt igennem alt lige fra intense ildkampe til mødet med kulturkløfter i et fremmed land.

Instruktøren Peter Berg er gradvist blevet en dygtigere håndværker. Med “The Kingdom” har han arbejdet med en intens og determineret visuel fortællestil, som vi også har oplevet det i Paul Greengrass’ “Bourne”-film. Hans redskaber er en svimlende håndholdt kameraføring og en klipning så aggressiv, at man føler sig ganske stakåndet. Men glem alt om en nuanceret fortælling, for bl.a. er portrættet af Saudi Arabien og den muslimske verden ikke just flatterende. De muslimske myndigheder og magthavere fremstår enten dybt debile eller svært sadistiske. Og filmen fungerer da også bedst, når den skubber de alvorlige miner til side og i stedet skruer op for tempoet, mens den fantaserer over hvad nu, hvis USA reddede dagen?

“The Kingdom” giver heller ikke udtryk for at være mere end underholdning. Selvom filmen flygtigt stiller det paradoksale spørgsmål, om Gud eller Allah elsker det ene folkefærd mere end det andet, så gør den ikke for alvor noget forsøg på at udforske den komplicerede konflikt. I stedet har Berg og manuskriptforfatteren Matthew Michael Carnahan spækket filmen med spænding, eksplosioner og masser af hæsblæsende jagtscener. Fortællingen er bygget over en velkendt og noget slidt skabelon, og her er der ingen tvivl om, hvem der er helte og hvem der er skurke, mens den spejlglatte handling kurer derudad i lige linie.

Der er skam ikke noget galt i, at en film gerne vil underholde, og da slet ikke når der er tale om godt håndværk. “The Kingdom” lever på sin stærke visuelle intensitet, men er til trods for en lidt bittersød slutning samtidig også meget banal. Publikum må endnu engang lægge øjne og ører til en fortælling om amerikansk effektivitet, hvor status quo kan genindføres ved at knytte et par venskaber og løsne et par skud.


Trailers

Kort om filmen

Specialagenten Ronald Fleury har lige fået sin karrieres største opgave. Han skal samle et elitehold og rejse til Riyadh for at finde og tilfangetage en terrorist. Men intet kunne have forberedt Fleury og hans hold på det kulturchok, der møder dem i en verden, der ligger fjernt fra deres egen. De er fremmede i et fremmed land, og de lokale myndigheder viser sig at være til mere besvær end gavn. Men en saudisk politimand hjælper Fleury med efterforskningen. I forsøget på at finde teoristen sætter de også deres eget liv på spil.