Kon-Tiki
Udgivet 4. apr 2013 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Norske “Kon-Tiki” er en ambitiøs film, og med en Oscar-nominering for bedste udenlandske film i bagagen skulle man tro, at den også havde formået at realisere sine ambitioner. Men desværre er det billedskønne drama lige så ofte langsommeligt, som det er medrivende.
“Kon-Tiki” er en film af de to norske herrer Espen Sandberg og Joachim Rønning, der også instruerede den storslåede “Frihedskæmperen Max Manus” fra 2008. De kender filmmediets virkemidler, og de udnytter dem fornemt her i deres seneste epos. Udsigten over havet og ikke mindst den virkningsfulde musik er direkte fortryllende. Men det virker desværre også, som om Sandberg og Rønning har været mere besatte af at kreere en betagende billedside end af at gøre en autentisk, opsigtsvækkende opdagelsesrejse til et følelsesladet, virkningsfuldt drama.
“Kon-Tiki” har især to problemer. Først og fremmest har vi her at gøre med en film om seks mænd på en tømmerflåde på det store hav. Når man arbejder med en så lille, isoleret location, skal man være en ferm historiefortæller for at undgå, at filmen ender med at føles ensartet og stillestående, men historien får aldrig lov til for alvor at folde sig ud. I en scene bliver der hentydet til, at de fleste af mændene er fædre med familier derhjemme. Men hvad får dem til at tage ud på en så farefuld færd? “Kon-Tiki” giver ikke svaret, fordi filmen ikke ved, at den har stillet et spørgsmål. Alt for ofte sejler filmen langsommeligt mod sin uundgåelige konklusion uden at bidrage med hverken stof til eftertanke eller spændende drama.
Sandberg og Rønning svælger for meget i eksistentielle tanker og dialoger i stedet for at give os et ordentligt indblik i de seks eventyrere, som altså er interessante, men som man aldrig lærer så godt at kende, som man burde. Derved forhindrer instruktørduoen, at “Kon-Tiki” når hele vejen fra havbunden og op til overfladen. Man kommer simpelthen ikke nok ind under huden på karaktererne. I filmens allerbedste scener ser man Thor i samspil med konen Liv, der er lige så sulten efter eventyr som sin mand, men som er tvunget til at blive hjemme hos børnene. Sagt med andre ord: Thors drømme bliver til virkelighed på bekostning af andre. Hvis “Kon-Tiki” havde vist lidt mere af den slags – den menneskelige side af dramaet – kunne den snildt have sneget sig op på en stjerne mere.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet