Kvartetten
Udgivet 27. feb 2013 | Af: KatjaBrandt | Set i biografen
I den seneste tid har biografbilledet været domineret af de såkaldte “Oscar-film” med spillelængder på to timer eller mere. Når man derfor tager sig selv i – under en film, der “blot” varer 98 minutter – at kigge på uret op til flere gange, mens man håber på, at rulleteksterne er lige på trapperne, kan man være sikker på, at der er noget i filmen, som ikke fungerer. Og i Dustin Hoffmans “Kvartetten” er der vitterligt meget lidt, der fungerer.
Operadivaen Jean Horton (Maggie Smith), der modvilligt har ladet sig indlogere på det godslignende plejehjem, slutter sig til trekløveret. Mens deres karriere var på sit højeste, blev Jean og Reggie gift, men en flygtig affære mellem Jean og en anden klassisk musiker gjorde en brat ende på ægteskabet, og de to har ikke talt sammen siden. Men da alderdomshjemmet bliver truet med lukning, tvinges de til at arbejde sammen om at stable en koncert på benene – en koncert, der indebærer en optræden med det berømte firkløver.
Der er intet hjerte og ingen sjæl i den historie, der forsøger at leve på netop det – hjerte og sjæl. For der er ingen tvivl om, at Dustin Hoffman med sin debut i instruktørstolen har ønsket at give et nuanceret billede af alderdommen, hvor den såkaldte “tredje alder” viser sig fra sin bedste side med masser af liv og oplevelser. Men når han samtidig vil demonstrere, hvordan man overkommer alderdommens udfordringer, ja, så behøver man bedre skuespil og bedre instruktør-talent, hvis det virkelig skal lykkes.
“Kvartetten” har ikke mange kvaliteter, og den mest dominerende er faktisk den ganske frydefulde iagttagelse af de mange statister, der pinefuldt (i mangel på god instruktion?) fastfryser de mest meningsløse positioner i baggrunden, mens personlighedsflade skuespilpræstationer forsøger at underholde i forgrunden.
Nuancerne i “den tredje alder”, som Dustin Hoffman vil inddrage sit publikum i, blegner i forsøget. For i myldret af tematiseringer som “alzheimers er nådesløs”, “vi skal have en koncert på benene for at redde plejehjemmet” og “jeg er en diva, der må indse, at jeg ikke længere er den bedste og give mig tilfreds med det” bliver det svært at samle historien. Og de sjofle, platte jokes fra Connolly samt Collins glemsomme, men charmerende “det er set tusind gange før”-karakter giver heller ikke ligefrem filmen et boost. Men så igen – måske farmor får filmen i julegave… hun vil stensikkert finde den underholdende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet