Kvinden i guld
Udgivet 28. okt 2015 | Af: Oskar K. Bundgaard | Set i biografen
Det er mange år siden. Det mest omfattende folkemord i menneskehedens historie. Men mindet om Holocaust lever fortsat. Et grumt minde om, hvad mennesker er i stand til at gøre ved hinanden. “Kvinden i guld” vender imidlertid blikket væk fra de dræbte og retter fokus mod eftertidens behandling af de overlevne. Med Ryan Reynolds og Helen Mirren som galionsfigurer skal der fortælles en historie, der kunne have været en hudfletning af skyld og uskyld i kølvandet på Holocaust, men i stedet bliver en unuanceret fortælling om uretfærdighed og heltemod.
Den forhastede begyndelse og det karikerede venskab, der hurtigt opstår mellem de to hovedpersoner, kunne godt tilgives, hvis karaktererne havde været interessante. Det er ikke tilfældet. Maria Altman-rollen er tydeligvis skrevet til at være den excentriske, men elskelige gamle dame. Men udstyret med totalt ufarlige replikker kan selv ikke Helen Mirren få rollen til at blive mere end fattigmandsudgaven af Judi Denchs titelrolle i “Philomena”. Randy Schoenberg er imidlertid et endnu mere uinspirerende bekendtskab. Ryan Reynolds spiller fantasiløst den retskafne og samvittighedsfulde advokat, som engang imellem får ‘heureka-øjeblikke’, der hjælper ham med at vinde retssager.
Størstedelen af “Kvinden i Guld” foregår nemlig i en retssal. Det er fortællingen om det godes kamp imod overmagten. David er en gammel jødisk dame, Goliat er den onde østrigske stat Davids slynge er smuthuller i arveretslovgivningen. Men er verden virkelig kun endimensionelt sort eller hvid? Den ukritiske heltedyrkelse af Maria Altman ender faktisk med at virke problematisk. Hendes motiver for at bringe en af Østrigs største kulturskatte til USA fremstilles som fuldstændigt rene, en kamp for retfærdighed. Hvad er da retfærdigheden i, at hun ender med at sælge maleriet til en amerikansk milliardær for 132 millioner dollars?
Hvilke motiver Maria Altman havde for at hente det uvurderlige maleri til USA, skal jeg ikke kunne sige. Men at “Kvinden i guld” aldrig dykker ned i det, er problematisk og værst af alt kedeligt. Der er faktisk ingen grund til at se “Kvinden i Guld”. I stedet vil jeg anbefale klassikeren “Dommen i Nürnberg” og Christian Petzolds aktuelle “Phoenix”, der også behandler efterspillet for Holocaust. De gør det bare provokerende, nuanceret og medrivende. I modsætning til denne lunke gulddame.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet