La danse
Udgivet 20. okt 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Værsgo: Hermed præsenteres en knap tre timer lang dokumentar om ballet! Ja, jeg kan næsten allerede høre dit hjerte flyde over med begejstring, men hold alligevel fast, for selvom man ingen verdens interesse har i ballet, så åbenbarer der sig ikke desto mindre noget ganske formidabelt i filmen.
“La danse” er et kig ind i en anden verden, hvor en af verdens mest prestigefyldte balletter holder til i den berømte Opera de Paris. Her er der fuldt tryk på, da de kommende forestillinger forberedes. På plakaten er syv vidt forskellige opsætninger, hvilket bl.a. inkluderer traditionelle forestillinger såsom “Nøddeknækkeren”, men også mere dristige avantgardefortolkninger af Orfeus og Medea-myterne. Danserne øver endeløst, mens presset vokser, og premieredatoen hastigt rykker stadigt nærmere.
Fantastisk er den kropspoesi, der opstår, og det er næsten umuligt ikke at blive paf over de tyngdekraftstrodsige bevægelser, der sender danserne mod himlen. Samtidig er der også noget bittersødt over oplevelsen, som er en kortvarig en af slagsen, og bevidstheden om at danserne kun for en kort stund besidder de nødvendige evner lurer i baggrunden. I en af filmens scener bliver det nævnt, at regeringen forventer, at dansernes pensionsalder indtræder ved de 40 år. ”Det er noget sent,” kommenteres det. Den fysiske perfektion er kun en flygtig størrelse, og de opslidende trin kræver deres pris fra kroppen.
Som i filmbranchen viser skabelser af kunsten i operaen sig også at være en til tider uskøn affære, hvor de økonomiske realiteter er lige så gældende, og de største bidragydere må plejes for at få det hele til at løbe rundt. Omsider efter de endeløse øvelser kulminerer filmen på scenen, hvor alle de lange anstrengelser bærer frugt. En kærlighedsdans bliver en rørende stund, mens en manisk dansende balletstjerne for alvor trænger gennem lærredet og forvandler den græske myte om Medeas barnemord til en bloddryppende rus af vanvidsbevægelser. Det er et formidabelt øjeblik, uanset om man så ellers har sans for ballet eller ej, men ligeså duperende er det, at Wiseman med så forræderisk enkle metoder og nøjsom tålmodighed har forvandlet denne dokumentar til et så besnærende værk. Ja, en tre timer lang balletfilm lød heller ikke som noget, jeg havde lyst til at se, men ikke desto mindre er “La danse” blevet en af årets største filmoplevelser.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet