La La Land
Udgivet 22. feb 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det er en gimmick. Det var “The Artist” også, da den for præcis fem år tilbage gjorde mig nyforelsket i stumfilm. Det var retro nostalgi og den reneste filmmagi. Den kunst gentager “La La Land” nu, så det synger. Jeg har aldrig før været så forelsket i en musical.
Fordi “La La Land” godt ved, hvor lækker og overlegen den selv er. Det lægger den aldrig skjul på. I stedet blinker den konstant indforstået ud til alle dem, der kigger med. Som en rigtig film-film. Emma Stone med skuespillerdrømme gør selv opmærksom på, at det er en Hollywood-kliché – nostalgisk endda. Hun har Ingrid Bergman hængende på væggen, imens hun serverer kaffe på caféen inde hos Warner Bros., hvor man næsten kan kigge over til kulisserne fra “Casablanca”. Hun drømmer om at blive en stjerne.
Sådan gjorde instruktør Damien Chazelle også i trommefilmen “Whiplash”. Tempo, tempo, tempoet var højt. Det hele spillede. Han laver film, som andre laver musik. Det handler om rytme. Rytmen imellem Gosling og Stone, når kærligheden etableres med en sang, der går over i step, da hun da lige skal flytte de ømme fødder fra de høje hæle til et par flade, som sørme kan steppe og danse. Men som med god jazz, så er det temposkiftet, der gør den særlig. Da nostalgien bliver for let, så udfordrer John Legend; Hvad vil I leve af? Drømme? Ingen gider gammel jazz mere, og drømmen om skuespil udleves måske bedst i Paris. Hvad gør man så? Er drømmen større end kærligheden som i “Casablanca”?
Det kan man spekulere på, imens de to stjerner danser en dans oppe i stjernerne. I “La La Land” er the sky nemlig ikke the limit. Her er ingen grænser. For min filmkærlighed til en gimmick, der meget passende tager over for stumfilmen. Nu gælder det sang, dans og musik. La La La!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet