La Nana
Udgivet 3. dec 2009 | Af: kilgore | Set i biografen
Er det sundt for et menneske af blive følelsesmæssigt knyttet til en familie, når man i bund og grund bare er arbejdskraft? Dette synes at være det centrale spørgsmål i Sebastian Silvas nye chilenske film “La Nana”. En film om en usædvanlig tjenestepige, man ville have store betænkeligheder ved at overlade sin husholdning.
Filmen er først og fremmest et studie i karakteren Raquel. I Catalina Saavadras firskårne skikkelse fremstilles en knuget kvinde, der surmulende sjosker rundt i sin lidt komiske stuepigeuniform, bevæbnet med støvsuger og gule gummihandsker i krig mod nullermænd og sig selv. Under et brysk ydre fornemmer man et væld af uafklarede følelser og indestængte lyster. Fra tid til anden får drifterne lov at flyde op til overfladen, men oftest i et infantilt udtryk, som når hun fjantet leger vandkamp med familiens teenagedreng. Raquels konsekvente undertrykkelse har efterladt hende i et indre limbo mellem barn og voksen, hvilket også ses i hendes mange vrisne angreb på familiens teenagedatter. Det virker nærmest som om, den 40-årige Raquel opfatter datteren som den nærmeste konkurrent i familien – datteren har den plads, som Raquel burde have.
Sympatien for Raquel svinder imidlertid i løbet af filmen. Man håber undervejs, at hun kommer ud af sin skal og får etableret en tilværelse, der er mere hendes egen, men hun er svær rigtig at holde af. Hendes til tider meget afstumpede adfærd giver mest det indtryk, at hun burde behandles for en psykisk lidelse, som når hun uden skyggen af medfølelse smider rundt med en kattekilling for at hævne sig på en af de andre tjenestepiger. Sympatien glider derfor efterhånden over til familien og de nyansatte tjenestepiger. Så når flere af familiemedlemmerne forlanger, at Raquel skal fyres, er det lige netop den konklusion, man selv er nået frem til. Det gør også, at man mod slutningen ikke rigtigt køber filmens forsøg på at tegne et håb for Raquel funderet i et venskab. Det er for letkøbt. Bevares, et venskab for en som Raquel vil altid gavne, men hun har bestemt også brug for professionel hjælp.
Filmen berører tematisk det særlige sociale forhold, der er mellem herskab og tjenestefolk. Instruktøren Silva giver et komplekst billede, befriende blottet for stereotyper om arrogante arbejdsgivere og servile tjenere. Men undersøgelsen af, hvordan mennesker påvirkes under sådanne forhold, ødelægges af Raquels ekstremitet. Hendes situation kan langt fra blot tilskrives arbejdsforholdene. I stedet har man indtryk af, at hendes komplicerede sind bunder i noget andet end arbejdet, hvilket også insinueres i en række nervøse telefonsamtaler mellem Raquel og hendes mor.
“La Nana” er en intens skildring af en psykisk ustabil kvinde, men det bliver også ved det. Silvas forsøg på at undersøge mennesker i et kompliceret forhold mellem herskab og tjenestefolk overskygges af den interessante, men også meget ekstreme hovedkarakter.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet