Leviathan
Udgivet 7. jan 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Tre mennesker sidder omkring et bord fyldt med tomme vodkaflasker. De er så fulde, at de knap nok kan holde hovederne oppe, mens de svajer rundt og taler sløret. Med sjælden selvindsigt beslutter én af dem sig for, at det er på tide at slutte aftenen, vender sig om mod sin kæreste og spørger ham, om han mener, han kan køre hjem. Med sine sidste rester af muskelkontrol lykkes det ham at gribe om vodkaglasset, tømme det, hvorefter han svarer: ”Ja, selvfølgelig. Jeg er jo færdselsbetjent.” Velkommen til det moderne Rusland i al dets tragikomiske forfald og socialrealistiske gru.
“Leviathan” foregår på Kolahalvøen i det nordligste Rusland, hvor patriarken kæmper en hård kamp imod de lokale myndigheder, som vil ekspropriere hans hus. Statsmagten og myndighederne generelt udfylder rollen som det kaotiske monster, titlen refererer til. Kolya tror, at han endelig har fået skovlen under den gangsterlignende borgmester med hjælp fra sin gamle soldaterkammerat fra Moskva, men han opdager hurtigt, at det er sværere end som så. Trøstesløsheden breder sig efterhånden, som systemet gør sig klar til at knuse den lille mand.
Sjældent har en films visuelle og indholdsmæssige sider stemt så godt overens. Jeg forlod biografen nedstemt og kold, og da jeg begav mig ud i det vinterkolde København bagefter, var det, som om filmen og dens budskab fulgte med mig i skikkelse af en iskold vind, der gik lige igennem frakken. Dette budskab er selvfølgelig primært en skarp kritik af det moderne Rusland, men den bliver heldigvis aldrig for tydelig. Og så er det et gravskrift over den russiske patriark og hans klassiske rolle i det russiske samfund. Alt bryder sammen, og det eneste håb er, at noget nyt vokser op af asken.
Det er naturligvis svært at lokke folk i biografen med sætninger som: “Du bliver gennemført deprimeret af denne film”, men ikke desto mindre vil jeg anbefale “Leviathan” som en stor filmoplevelse. Det eneste, der trækker lidt ned, er at plottet i midten bliver lidt gumpetungt og trækker opmærksomhed fra stemningsopbygningen. Hvis man har lyst til at opleve, hvordan film kan have en næsten fysisk virkning, så bør man få set “Leviathan”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet