Lights Out
Udgivet 20. jul 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Den svenske instruktør David F. Sandberg har haft stor succes på internettet med sin sensationelt uhyggelige gyserkortfilm “Lights Out”. Han er et endnu et eksempel på, at YouTube-hype er en effektiv jobansøgning i den digitale tidsalder. Hvis bare en lille del af de 12 mio hits kan laves om til solgte biografbilletter, er der en udmærket succes i huset for Warner Bros. Selvfølgelig med den fare, at Sandbergs lille genialitet bliver lidt udvandet, når spilletiden seksdobles.
Fabriksejerens kone og lille søn bor i et stort hus med tunge nedrullede gardiner, der ikke lukker det mindste dagslys ind i de monstrøse skygger. Et af den slags huse som ingen normale mennesker uden for en gyserfilm ville bo i. Men den åbenlyse horror-setting er iblandet en melankolsk, doven tristhed i skikkelse af den depressive mor. Hun sover i sit værelse hele dagen, fordi noget holder hende vågen om natten. “Lights out” har især i første halvdel et godt greb om det knugende dilemma, der også gennemsyrede en film som “The Babadook”. Enten er man sindssyg, eller også bor der rigtige bøhmænd i skabet.
Resten er de gamle travere: creepy, usynlige venner, skummel slægtshistorie og hævnende ånder med et udtalt had til lygter og lamper. Teresa Palmers lidt for livstrætte rock-chick skal ikke lede længe i distriktpsykiatriens arkiver for at lægge hele puslespillet sammen på et par minutter. Alt andet havde også været for dårligt, når nu det farlige spøgelse insisterer på at kradse sit navn i alle gulvbrædder, hun kommer forbi. “Lights Out” ender i den typiske løbetur rundt i smalle mørke gange før et skuffende klimaks.
Jeg har nu set to gode film af David F. Sandberg. Kortfilmen “Lights Out” og den første time af “Lights Out”. Spillefilmen består af to halve, der føles meget lange på hver sin måde. Den ene, fordi gyset holdes ubehageligt fast i hver eneste scene, den anden, fordi man gerne bare vil have vrøvlet overstået. Det smeltes sammen til en næsten vellykket gyser, der taber på en alt for velkendt historie. Man må så selv vælge, om man vil bruge tre eller 85 minutter. Gyset skal man nok få.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet