Lobster, The
Udgivet 24. aug 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Frank Jæger sagde det så smukt. Vi har altid kigget misundeligt på dyrene og deres simple liv, befriet for tungsind og jag. Og hvis man ikke kan blive en høne eller en hund, kan man så i det mindste ikke blive en anden? Sådan at forlade sit triste selv og genskabe det i en ny og bedre udgave er en arketypisk menneskelig stræben, der også er grundlag for langt de fleste film. En udviklingsrejse, der nu bliver reformuleret af Yorgos Lanthimos, som med “The Lobster” blander dyredrømmens nonsens med Hollywoodsk kærlighedshistorie og som ender sit helt eget, syrede sted.
Det skaber tableauer af barok komik næsten som hos Roy Andersson. Begge fungerer netop, fordi de absurde situationer kommer virkeligheden så nær. Genkendelsen rammer hårdt i billederne af mennesker, der desperat leder efter den eneste eller i det mindste en, man har noget tilfælles med. En mand, der konstant banker hovedet ned i bordet for at score pigen med næseblod, er langt ude, men er det så meget anderledes end datingsider for nøddeallergikere, trekkies eller folk med den samme kønssygdom?
Konstanten er David som Colin Farrell giver en understrøm af stiltiende accept af Lanthimos forrykte, umenneskelige cirkus. Han har ikke en stor filmisk transformation i sig, det virker næsten, som om det med hummeren er forandring nok. Farrell er god til at gøre David halvhjertet og uendeligt langsom, men sympatisk nok til, at vi holder med ham. Lanthimos maler ikke et stort drama op for dem, men lader karaktererne vente sløvt på at slå til med voldsom effekt. “The Lobster” er sjov, indtil den pludselig ikke er det, og blodet flyder på skærmen og stivner i mig.
Børneopdragelse, sorgbearbejdelse og nu pardannelse. Lanthimos’ film handler om det underlige ved menneskets hang til rutiner og simple, letforståelige systemer. “The Lobster” fremmaner lige som “Dogtooth” og “Alperne” et univers med en særegen og alligevel genkendelig logik. Forsøget på at styre det ustyrlige, kærligheden, døden og seksualitete, fremstilles som naiv børneleg, og vi andre bliver forældrene, der ser bedårede og kun lidt hovedrystende til. O at være en gammel, brunstig hummer.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet