Louder Than Bombs
Udgivet 2. dec 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Joachim Trier er uheldig med sin timing. I eftersommeren 2011 skulle hans film nummer to, “Oslo, 31. august”, have premiere rundt omkring i verden. Men filmplakaten var efter forsommerens Cannes-premiere blevet uheldig. Den forestiller en målrettet mand stige op fra vandet. Den fik en anden betydning, efter terroristen Breivik hærgede på Utøya den sommer. Nu får den engelsksprogede debut så premiere. Men i Frankrig er titlen blevet ændret til “Back Home”. Terroren satte “Louder Than Bombs” i et underligt skær, selv om der ikke sprænges bomber i den. Ingen af krudt i hvert fald, kun følelser, men de kan som bekendt også være eksplosive.
For som han har vist i sine to tidligere film – “Reprise” og “Oslo, 31. august” – så er lyd ikke bare noget, der slavisk kedeligt følger det, vi ser på billedet. Den hakkende digtoplæsning forandres til poetiske pauser i mødet med dagdrømmene om mor og ulykken. Ordene giver mening i mødet med de billeder, som vælges. Der klippes på følelser og fornemmelser, imens en ny dialog gerne begyndes med en forsinket pause på det ledsagende billede. Så selv om det nu er på engelsk, så er det stadig en tydelig Trier-film.
De er alle moderne, Trier-skrøbelige mænd. Ligesom Anders Danielsen Lie plejer at være det på norsk for Trier. Og lige netop i den detalje ligger forskellen på de to første film og så denne tredje. I Sproget. Den nordiske sarkasme, når det satte unge ægtepar bliver hjemme i weekenden for at spille “Battlefield”, genfindes ikke lige så nuanceret fint, da farmand Byrne i et forsøg på at tale med sønnen begiver sig ubehjælpsomt ind i et fantasy-rollespil på pc, der ender med, at han får hugget hovedet af. Trier er på godt besøg i USA, men han har hjemme i og kender Oslo.
Sådan er det også i en morgentur hjem fra byen. Pige og dreng. Den var carpe-diem-magisk i “Oslo, 31. august”. Turen på cykel igennem Oslos morgen var ungdommeligt berusende. Her er den sød og indie-ægte, men Trier kender ikke scenen. Er ikke hjemme i den. Han besøger den blot med sin unikke stil og bevidsthedsstrømmende samtaler, der beviser, at han har markant bedre timing i sine billeder end i sin premiereplanlægning.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet