Louise-Michel
Udgivet 11. aug 2010 | Af: The Insider | Set i biografen
Den franske farce “Louise-Michel” er et glimrende eksempel på, hvor hurtigt en film kan køre af sporet, når dens bagmænd forelsker sig mere i deres manuskripts særhed end manuskriptets sære eksistenser.
Dernæst møder vi vores hovedpersoner: Den overvægtige, småskøre fabriksarbejder Louise og den lige så store, men mindre selvsikre sikkerhedsvagt Michel. Et underligt, men ikke ligefrem umage par. Da Louise og kollegaerne bliver fyret, foreslår hun, at de myrder deres koldblodige boss. Som ung skød Louise sin første chef, hvilket vi får at se i en scene, der – ligesom indledningen – gør det morbide morsomt. På en eller anden facon finder Louise frem til Michel og hyrer ham til at udføre mordet. Belønningen er de 20.000 euro, som Louise og Co. fik som kompensation efter deres afskedigelse. Michel er i pengenød, så han tager imod opgaven, men hans klienter har ingen idé om, at han i virkeligheden er en svækling, der ikke engang kan gøre en flue fortræd.
Men det hele begynder at falde lidt fra hinanden omkring fortællingens midtpunkt, hvor instruktørerne Benoît Delépine og Gustave de Kervern etablerer så mange sidespor, at DSB sagtens kunne melde filmmagerne til konkurrencestyrelsen. Alt for ofte monterer instruktørerne (som også skrev manuskriptet) deres kameraer foran skuespillerne og lader alverdens spøjse episoder og mindre bifigurer sluge spilletid og overskygge vores karismatiske hovedpersoner. Der er en lang passage, hvor Louise er helt ude af billedet, og når de to hovedpersoner omsider finder hinanden igen og drager af sted for at finde Louises tidligere overordnede, har man næsten glemt missionens rødder midt i al virvaret.
Eksempelvis får en af Michels naboer pludselig lov til at fyre en lang monolog af om USA’s medvirken i angrebet på World Trade Center, og en døende mand prøver at kravle ud af sin stue, mens et alenlangt indslag om krigen i Irak kører på værelsets fjernsyn. Nej, Delépine og de Kervern er tydeligvis ikke begejstrede for USA, men de måtte gerne have skrottet deres malplacerede moralprædikener, for de bremser blot filmens momentum. Hvad skal vi med besøgene på diverse stripbarer, og hvorfor skal Louise og Michel pludseligt besøge en boligejer, spillet af Mathieu Kassovitz, for at prøve hans traktor? Jovist, det er altid en fornøjelse at se Kassovitz i aktion, men hans scene er mere overflødig end en redningsvest på en bybus.
Til slut går det helt galt, hvor instruktørerne skruer op for brutaliteten og ned for humoren i en sekvens, der smadrer vores sympati for Louise og Michel som en nål mod en ballon. Det er skuespillernes fortjeneste, at man alligevel bliver rørt af den sidste scene med Louise og Michel i centrum, men med færre sidespring og et strammere fokus kunne filmen som helhed have efterladt et positivt indtryk. Sacrebleu!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet