Lysets nostalgi
Udgivet 8. dec 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Der er en brun plet på vores blå planet. Det er Atacamaørkenen i Chile. Her er fortiden altid nærværende. Mere end noget andet sted i verden. Mens arkæologer graver i sandet efter mystiske levn fra svundne civilisationer, ser astronomerne på det store La Silla-observatorium mod stjernerne, hvis lys rammer teleskoperne med nyheder om en fjern fortid langt, langt borte. Og side om side med videnskabsmændene går en række gamle damer og skraber i ørkenens overflade. De leder også efter spor fra fortiden. Efter knogler, der engang tilhørte mennesker, de elskede. Mennesker, som forsvandt under Pinochets militær-diktatur. Instruktør Patricio Guzmán retter i “Lysets nostalgi” endnu engang sit særegne blik mod Chile fortid.
Alligevel kan de chilenske skolebørn ikke læse i skolebøgerne om den fortid, der ligger Guzmán allermest på sinde. Det er det paradoks, Guzmán kæmper med. Han nægter at lade fortiden ligge. Ligesom en anden af tidens store dokumentarister, Joshua Oppenheimer, manden bag “The Act of Killing” og “The Look of Silence”, der begge erindrer det indonesiske folkemord, drives han af ønsket om at bringe fortidens synder frem til skue. Og ligesom Oppenheimer er Guzmán bevidst om, at han hverken er historiker eller journalist. Han er filmmager. Ligesom Oppenheimer går Guzmáns filmsprog videre end det nøgterne og sobert redegørende. Det er poetisk i ordets egentlige forstand: Det skaber nye sammenhænge, billeder og metaforer, der løfter de grusomme begivenheders blotte fakta op på et niveau, hvor de rammer publikum på en måde, som kun en film formår. Det er ikke helt så fabulerende som i Guzmáns fremragende “Perlemorsknappen”, der fik dansk premiere i sidste måned. Men det er ikke mindre imponerende.
Der er eksempelvis Valentina, datter af to af Pinochets ofre. Hendes bedsteforældre måtte angive forældrenes skjulested til myndighederne for at redde hendes liv. Det er måske den mørkeste historie af alle i “Lysets nostalgi”. Alligevel er hun i dag et velfungerende menneske, takket være bedsteforældrene, der på ubegribelig vis formåede at holde mørket på afstand og give deres barnebarn en opvækst i lys og relativ lethed. Bedsteforældrene sidder tavse og stoiske og holder om hinanden i sofaen, mens de stirrer ind i kameraet. Og med et sammenfald, der er typisk for Guzmán, viser det sig, at Valentina i dag beskæftiger sig med astronomi. På den måde bindes der en ny, meningsfuld sløjfe af den triste histories mange tråde.
Den brune plet på den blå planet bliver en port til fortiden i Patricio Guzmáns fantastiske “Lysets nostalgi”. Ligesom i “Perlemorsknappen” bliver Chiles diktatoriske fortid udforsket med et helt særligt blik, der tåler sammenligning med giganter som Oppenheimer og Herzog, men alligevel er helt unikt og enestående. Guzmán står ikke bare bag årets bedste dokumentar i de danske biografer. Han står bag de to bedste.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet