Mænd og høns
Udgivet 5. feb 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Noget af det bedste ved “Mænd og høns” er glæden ved at have Anders Thomas Jensen tilbage som instruktør. Hans status som landets flittigste manuskriptforfatter kan vist kun bestrides af Kim Fupz, men siden 10 år gamle “Adams æbler” har han kun leveret stof til andres film. Nu har han igen beholdt et af sine manuskripter til eget brug. Resultatet er en sort komedie om mænd og deres forkvaklede følelser, som hopper veloplagt op på den skæve ryg af “De grønne slagtere” og “Blinkende lygter”.
Spillerne hjælpes på vej af et rablende plot og det samme sære landsby-univers, som “De grønne slagtere” og “Adams æbler” foregår i. Fremragende billeder i gyldent lys og støvede farvetoner er, ud over at være pæne at kigge på, med til at etablere et Danmark, man ikke rigtig kan tids- eller stedbestemme. En perfekt ramme for historien om genetikeren Thanatos, der har isoleret sig og sit afkom i en kæmpe villa på en næsten øde ø. Uden for civilisation og al egentlig fornuft foregår her et eller andet, som den lokale borgmester i Ole Thestrups skikkelse forsøger at feje ind under et mølædt tæppe.
Det nærmer sig metareferencer, og når emnet netop er genetik og arvemateriale, er det interessant, at Anders Thomas Jensen på sin vis kloner sine tidligere film. Kvaliteten er bare så høj, at underholdningsværdien ikke forsvinder, og den depraverede komik rammer rent næsten hver gang. Figurernes særheder balancerer på kanten af overdrevet, men Bodil Jørgensens skiftevis overædende og storbrækkende kagebager, Mads Mikkelsens tvangsonanist og Søren Mallings voldspsykopat, der tæver børn med udstoppede dyr, holder alle hele vejen igennem.
“Mænd og høns” revolutionerer ikke Anders Thomas Jensens måde at lave sjov på. Men den forfiner hans velprøvede komiske greb – granvoksne og meget maskuline mænd, der opfører sig som børnehavebørn. De få ‘voksne’ i Anders Thomas Jensens univers har status som bipersoner eller fjender. Alle dem, vi holder med, er barnlige, smålige og grimme, og det er ofte hysterisk sjovt at genkende sig selv. “Mænd og høns” er en film, der egentlig handler om store etiske spørgsmål som stamceller, kloning og abortering af ‘forkerte’ fostre, men heldigvis bruger mere tid på at diskutere, hvem der får lov til at spise ost af ugletallerkenen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet