Magic in the Moonlight
Udgivet 12. aug 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Woody Allen har gjort det igen! Altså lavet en film. Det gør han hvert år. Sidste år var det den finanskrisefede “Blue Jasmine”. I år graver han tilbage til sin 2011-succes, “Midnight in Paris”, der var romantisk let i et postkortperfekt Paris. Dengang blev Owen Wilson teleporteret til jazztidens vilde 20’ere – nu vil Allen tilbage igen. Til 1920’ernes Sydfrankrig i en svindler-rom-com, hvor en tør brite og en sexet ungpige-magiker flirter i ren Woody classic-stil.
Firths rationelle tryllekunstner og superkyniker skal afsløre svindleren. Men er det svindel? Hvis du kender Woody Allen, så kender du og finder svaret i hans forhold til livet og evigheden. Det er i øvrigt også ligegyldigt. Det er ikke dét, det handler om. Det handler heller ikke om religion, filosofi og videnskab, som den tørre brite storslået får det sagt. Det handler om den bløde magi, hverdagsmagien imellem os mennesker. Om mand og kvinde. Om at flygte i ly for regnen og kigge op på nattens stjernehimmel, hvilket er det, der sker for vores rationelle, britiske marsboer og den varmblodede, okkulte romantiker fra Venus i Emma Stones pigeflirtende figur.
Der, hvor jeg bedst kan lide Woody Allen, er, når han tør at ridse eller thrille i sin komiske overflade. Som mordplottet i “Små og store synder”, den eksistentielle tvivl i “Vicky Cristina Barcelona” eller skyggen af finanskrisen i sidste års “Blue Jasmine”. Det farlige gør ham godt. Her bliver det aldrig mere farligt end et svævende stearinlys rundt om ånden-i-glasset-bordet. Men ligegyldigt hvor meget Colin Firth har tvivlet på sig selv og tingenes tilstand undervejs, så børstes det hele let af, når lyset tændes igen. Det klæber ikke, men smagte fint.
Turen til Sydfrankrig er i den lettere ende af Woody-skalaen. Plotsløjfen er bundet hårdt og uden megen plads til fri leg, men aldrig mere forpligtende end når den bindes op til sidst, ja, så var det hele bare lidt ufarlig screwball-komisk hygge med et professionelt smurt lag af standard-magi ovenpå. Men når der står skrevet Woody Allen som afsender, så er det også godt nok. I hvert fald indtil næste år.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet