Magtens rus
Udgivet 21. aug 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Som sådan er det nu ikke så meget Michel Humeau, men derimod den karrieremindede undersøgelsesdommer Jeanne Charmant-Killman (Isabelle Huppert), spillet tager sit overordnede afsæt i. Bidsk som en piratfisk, siger rygtet, men i virkeligheden handler “Magtens rus” ikke så meget om hendes hårdtslående juridiske kompetencer som det storpolitiske spil, hun blot er en del af og i tilgift hendes samspilsramte forhold til en forsmået ægtemand, der åbenlyst ikke stiller sig tilfreds med at have afgivet forsørgerens rolle.
Det understreger han – den knapt så arbejdsomme mediciner Félix i øvrigt spillet depraverende af instruktørens søn Thomas Chabrol – lakonisk med ”vi er to spøgelser, der af og til mødes i en overvåget lejlighed”. Trods de negativt ladede toner, hvorpå ægteskab og karriere lider drøje hug, er “Magtens rus” at opfatte som komedie, men det er dog på Claude Chabrols helt egne præmisser. Over en bred karm tegnes et billede af karrieremenneskets higen efter magt samt de lokumsaftaler og illegale pengetransaktioner, der uundgåeligt finder sted under overfladen i en finansverden, hvor storpolitik og økonomi er usvigeligt tæt forbundet.
Hvad der umiddelbart tegner lovende, udvikler sig desværre ikke helt i den retning. Selv om pointen om den magtbegærlige patriark, der i virkeligheden selv er en brik i det helt store spil, er ubestridelig og væsentlig, er det svært at se, hvad Chabrol ellers har haft på hjerte, om end den bedagede instruktørs særstatus unægteligt understreges hist og her. Førnævnte pointe er i hvert fald ikke nær fængslende nok til, at gryden kan holdes i kog i samfulde 110 minutter og slet ikke, når herligheden samtidig serveres i en lettere tam visuel indpakning.
Med “Magtens rus” ligger selvfølgelig en slet skjult systemkritik, og det bør ikke forklejnes. Det er et tidstypisk eksempel på råddenskaben og det forlorne ved vort samfund og sætter store spørgsmålstegn ved, hvor ufejlbarligt demokratiet er. Og selv om fortællingen på det afsæt bærer en væsentlig prægnans, er det spørgsmålet, om ikke Chabrol skulle have sat tingene endnu mere på spidsen – for underholdningens skyld – og presset sin hovedkarakter ud i et større dilemma, ud i en mere betændt zone. “Magtens rus” er langt fra berusende og appellerer til en opstrammer.
Claude Chabrol huskes bedst for sin indsats i den franske nybølge, men er ufortrødent fortsat med at bidrage til den globale filmproduktion. Seneste eksempel er “Magtens rus”, der trods en vedkommende problematik og engageret skuespil lader noget tilbage at ønske. Pointen er ikke til at misforstå, men alligevel havde Chabrol formentligt fået et bedre resultat, hvis tingene var sat mere på spidsen, sanserne skærpet og det komiske islæt havde været mere tyktflydende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet